GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Nyansatte Andreas Jensrud (20) har fått hovedansvaret for salget av de franskproduserte bilene for Bertel O. Steen i Lier.
Etter videregående rakk den unge liungen tre måneder på bilakademiet, før han i november i fjor tok plass som Berthel O. Steens siste skudd på stammen.
Og på under tre måneder i ny jobb har han allerede satt seg hårete mål; Han skal bli den beste selgeren i landet på salg av Citroen e-C4 – elbilen som entret det norske markedet for ett år siden.
– Sist jeg sjekket, ledet jeg, sier han med et smil.
Det betyr seks solgte modeller på drøyt to måneders salg, og flere er på vei.
– Men det er jo mest av alt på grunn av bilen. En suveren elektrisk bil, med de fleste finesser, gode kjøreegenskaper og lav pris, sier han.
Med en leasingkostnad på under 2.500 kroner i måneden og en opplyst rekkevidde fra produsenten på litt over 300 kilometer, er modellen en verdig utfordrer i dette markedet.
Bilinteressert
Med en bilfrelst farfar som har hatt fire toppmodeller fra Mercedes kjøpt hos Bertel O. Steen under oppveksten til Andreas, har omsider bilinteressen blitt sterkere for hvert år. Derfor var det også naturlig at han tok dette jobbvalget.
– Jeg er genuint interessert i biler, og så syns jeg det er spennende å prate med mange mennesker. Og med farfars bilhistorie i bakgrunnen, kunne det ikke bli andre enn Bertel O. Steen jeg kunne jobbe for, forklarer Andreas Jensrud.
Målet hans er selvsagt å bli Mercedes-selger, men han mener han er gitt en fantastisk sjanse ved å bli selskapets nybilselger for Citroen.
– Salg handler ikke for meg om å dytte på mennesker noe de ikke vil ha. Men med den nye e-C4 føler jeg ikke jeg gjør det. Dette er etter mitt skjønn en unik bil. Ikke mange i dette segmentet går så stille, er så komfortable og ser så fine ut, sier Jensrud.
Konservativ, men god
Selv om e-C4 føles ganske konservativ, har den det meste av utstyr. Og kjøreegenskapene er, som på de fleste Citroen-modeller, basert på komfort og smidighet.
Med en effekt på 136 hester er den ikke noe ytelsesmonster, men takket være den elektriske motorens umiddelbare respons holder den seg godt oppe i bytrafikken.
– Har man bilen i garasjen når det er kalt ute, og lærer seg å utnytte batteriet, er det ingen grunn til rekkeviddeangst, sier Andreas Jansrud, om modellen undertegnede opplevde som komfortabel, praktisk og godt fungerende som by- og pendlerbil.