GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Thomas Messel – firebarnspappaen fra Svelvik – er imidlertid ikke alene om prosjektet. Med seg på ferden har han fått med seg partner Rafal Dyduch – tidligere kollega fra Dør og Vindu på Åssiden.
– Vi har vært gode kolleger, han er dyktig med kunder, en god selger og har en fantastisk karisma. Derfor følte jeg det riktig å spørre om han ville være med på prosjektet, sier Messel, som vedgår at investeringen har tæret godt på sparebeholdningen.
Han snakker om starten for ett år siden, og om et selskap de startet opp som hjemmekontor. Uten dyre mellomledd. Inntil 12. august i år.
Da kunne de endelig åpne sine flunkende nye lokaler i Kobbervikdalen 155. Der har de inngått 12-årskontrakt.
Mål om å bli størst
På 1.100 kvadrat og med ti meter takhøyde er de i ferd med å få et godt grep om markedet, bestående av kunder fra aksen Oslo til Tønsberg. Fra å ha omsatt 3,7 millioner i 2021, styrer de nå mot en omsetningsøkning på 350 prosent i 2022.
– Vi har fått fantastisk plasseringen ut mot E18. Og bedre vil det bli. Om ikke lenge skal det både etableres ladestasjon og vaskehall for biler, bensinstasjon og McDonalds i samme område, med direkte adkomst fra E18. Det kommer til å hjelpe oss ytterligere, forteller Messel.
De to partnerne i Vindu Butikken er ikke beskjedne i sine ambisjoner. De vil bli størst i bransjen.
– Markedet nå er preget av stor usikkerhet, med lange leveringstider, store prissvingninger og vanskeligere vilkår for produsentene. Også vi merker at det blir dyrere, men det har heldigvis ikke påvirket oss negativt. Og hovedårsaken tror jeg skyldes at vi opererer med nettopriser overfor kundene, sier Messel.
Norske og polske merker
Vindu Butikken tilbyr produkter fra de fleste store, norske dør- og vindusprodusentene. Men med agentur på det polske merket Dudek, mener Messel de kan tilføre markedet en ny dimensjon.
– De er nok relativt ukjente fort mange, men til opplysning har de levert vinduer både til OBOS og Block Watnes prosjekter gjennom 20 år. Det er også de som skal levere vinduer til det nye sykehuset i Drammen, sier Messel, som ikke utelukkende skryter av de norske konkurrentene.
– Jeg syns vi har sett en tendens til at flere norske produsenter er blitt mer slurvete med overflatebehandlingen. Det er ikke bra. Finishen er viktig, understreker han.
Per i dag håndterer de to partnerne butikken selv.
– Planen er å ansette flere, men enn så lenge må vi være kostnadsbevisste i et marked som aldri tidligere har vært såpass uforutsigbart som i dag. Akkurat det er utfordrende, sier Thomas Messel.