GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Ørn Thomsen kjøpte sin første firehjulstrekker da han var 15 år. Under oppveksten på Island fikk han bilinteressen gjennom sin far, en interesse som aldri har sluppet taket. For 25 år siden søkte han lykken i Norge, og flyttet sammen med sin kone til Geilo. Planen var å jobbe som kokk – som han hadde gjort i 14 år på Island – men han kom raskt i kontakt med bilmiljøet.
– Jeg var sterkt delaktig i populære offroad-race på Island som samlet alt fra 5.000 til 7.000 tilskuere, og der kom jeg i kontakt med mange nordmenn, forklarer Thomsen om det som inspirerte ham til å flytte til Norge.
Under disse offroad-løpene var Thomsen både deltager og arrangør.
– Samtidig var vi veldig glad i å stå på ski, og så ville vi prøve noe nytt og valgte å flytte til Geilo, sier han.
Med egen bil fra Island
Da Thomsen og kona flyttet til Norge, hadde de også med seg sin ekstremt stylede og ombygde firehjulstrekker fra Island. Det satte ham i direkte kontakt med mange bilfolk i bransjen.
Arctic Trucks ble til etter at han hadde tatt kontakt med Toyota Ekstrautstyr på Island, som bygde om firehjulstrekkere den gang. Sammen startet de Arctic Trucks i Norge i 1998.
Men Geilo ble for langt unna det sentrale Østlandet. Og i 1999 startet han derfor opp på ABB-tomta på Brakerøya, like ved bilhavna, mens han selv kjøpte seg hus i Hokksund – hvor ekteparet fortsatt bor.
– Vi vokste ganske fort. Fra 8, til 10, til 12 ansatte. I dag er vi 36 ansatte, forteller han.
Og selv om det opp gjennom årene har vært mange opp- og nedturer, kronet han fjoråret med «all time high», med ombygging av 274 firehjulstrekkere på ett år. Med tanke på en snittkunde bygger om bilen for 250.000 kroner, kan man tenke seg resten selv!
– Men vi skal ikke lenger tilbake enn perioden 2014 til 2016, som holdt på å knekke oss, sier Thomsen.
Full fart på Solbergmoen
Men etter at de i 2019 flyttet inn i de nye lokalene på Solbergmoen – har alle piler pekt i riktig retning. Det nye lokalene er utarbeidet og designet sammen med Dpend, og måler 4.300 kvadrat.
Ørn Thomsen viser oss rundt i hele det mektige bygget. Der er det 18 mekanikere som skrur, sveiser og endrer på i utgangspunktet helt nye firehjulstrekkere.
– 95 prosent av biler til ombygging er nye biler. Vi utfører også utstyrsmontering, service og reparasjoner på alle typer 4x4 biler Og det er egentlig ingen grenser på hvor mye ekstrautstyr som kan skaffes til disse kjøredoningene, sier Thomsen.
Han viser oss også flere dekk fra Nokian Hakkapeliitta, med Arctic Trucks egen logo stanset ut.
– Hva meg bekjent er det ingen andre i Norge som har det, sier han.
Men skryteliste trenger ikke stoppe der.
Med biler produsert til filmene «Burning», med Arctic Trucks etablert i hele verden som franchise-selskaper, og med leveringer både til Sør- og Nordpolen, til ørkenområder og alle øvrige verdenskontinent,
– Og i Norge har vi spasialbestillinger både til forsvaret, brannvesenet og politiet. På enkelte av disse bilene gjør vi så mye endringer at det egentlig blir vårt eget merke, sier Ørn Thomsen.