GEIR A. ARNEBERG tekst og foto

Selv om markedssjefen på Bauhaus Aagot Benterud elsker sjøen, har seilbåten som hybel i Oslo – og alltid lengter etter sommer – vet hun også å sette pris på den kalde perioden. Med hytte på Skrimfjellet, og med fullt fokus på julen på jobb hos Bauhaus, er hun stolt av å være distriktets største omsetter av julevarer.

– Det er litt av en jobb som gjøres i avdelingene våre som berøres av jula. Spesielt hageavdelingen. Allerede i oktober fjernes de ordinære varene, til fordel for julerelaterte og plasskrevende produkter, forteller hun.

Endrer alle hyllene

Hos Bauhaus på Liertoppen betyr julehøytiden store endringer, og tilsvarende stor omsetning.

Cirka 4,5 millioner kroner har omsetningen av julevarer vært de siste par årene.

– Men det skal godt gjøres å slå toppåret 2020, da Covid-19 sørget for at hele Norge stengte ned, og vi var bokstavelig talt utsolgt for alt av julevarer. Da startet også de fleste julefeiringen langt tidligere enn normalt. Og med oppblomstringen som har vært i det siste, ser vi tegn til det samme i år igjen, sier Benterud, og gir enormt med skryt til sine ansatte.

– Frem mot oktober jobbes det iherdig for å endre sortimentet. Og hos oss er det krevende, sier hun.

Og det er spesielt lysende julelenker som står for brorparten av omsetningen.  

Sjefen for hageavdelingen siden august i fjor, Morten Halvorsen, støtter markedssjefens utsagn.

– Belysning og juletrær er det folk er ute etter. Og selv om vi ikke kan si at vi har absolutt alt, tror jeg de aller fleste vil finne det de trenger for sitt behov. Det går noen tusen meter julelenker i disse dager, sier Halvorsen.

Tar koronahensyn

Hos Bauhaus er utvalget enormt. I år, som året før, og året før der igjen. Vokser det plasskrevende arealet inne i gigantsenteret. For den kresne juledekoratør som ønsker seg en lysende atmosfære inne, er utvalget enormt, med julenisser, reinsdyr, julekranser og stjerner i store mengder.

Og selvsagt også juletrær;

– Salget av juletrær er i full gang, og det går mye. Både importert plastikk og ekte vare fra lokale leverandører. Og spesielt har nok de uekte juletrærne fått en nivåheving år for år, og fremstår i dag både mer naturtro og billigere enn da de først ble introdusert for noen år siden, sier Benterud.

– Og er du ute etter inspirasjon til jula, er utstillingen verdt et besøk i seg selv. For hos oss er smittevernet ivaretatt. Store, luftige arealer, hyppige påminnelser om avstand, oppfordring om munnbind og utplasserte spritflasker sørger for det, sier hun.