Fire av fem opplever å få julegaver de ikke har bruk for, viser en undersøkelse for Unicef Norge. Nesten halvparten svarer at de ofte gir gaver de ikke vet om mottakeren har bruk for.

I samme undersøkelse svarte to av fem at de helst bytter gaver de ikke har bruk for. Men så mange som en tredel sier at de enten lar gaver de ikke har bruk for, ligge, eller kaste dem.

Det kan være mange grunner til at man ønsker å bytte en gave man har fått. Det viktigste å huske på for deg som kjøper gavene, er å få med en byttelapp. Har du ikke byttelapp, er det opp til butikken om du får byttet gaven.

– Når du kjøper en julegave, bør du be om en byttelapp. Da er du sikker på at mottaker har mulighet å bytte gaven om den ikke faller i smak. Det blir heller ingen diskusjon når den som ønsker å bytte gaven kommer i butikken. Byttelappen forteller mottaker hvor gaven er kjøpt og hvor lang tid man har på seg å gjøre et bytte, sier seniorrådgiver og jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til NTB.

Mange ønsker brukte julegaver

En av to nordmenn kan tenke seg å få brukte julegaver i år, ifølge en undersøkelse gjort for Forbrukerrådet.

– Det finnes også næringsdrivende bruktbutikker som tilbyr byttelapper slik at du kan velge et annet produkt om det skulle være behov for det. Handler du julegaver her, kan det være lurt å spørre om en byttelapp, sier Iversen.

Han påpeker at du ikke gir mottaker de samme mulighetene om du handler hos privatpersoner gjennom for eksempel Finn.no eller Tise.

– Handler du hos privatpersoner har du ikke bytterett. Faller ikke gaven i smak kan man eventuelt selge gaven eller gi den som gave videre, sier Iversen.

Julegavehandelen på nett

Etter to år med pandemi har mange valgt å kjøpe julegavene på nett. I så fall kan det bli vanskeligere for mottaker å bytte gaven.

– Når du kjøper en julegave på nett, bør du undersøke hvordan byttereglene er i nettbutikken du handler i. Det gjelder som hovedregel en 14 dagers angrefrist fra kjøper mottar varen. Er du tidlig ute med julehandelen, vil denne fristen ha gått ut før gaven er gitt, sier Iversen.

Man bør også være klar over at i mange tilfeller må du selv dekke returporto når du bruker angreretten din.

Han sier en smart løsning kan være å handle i nettbutikker som også har fysiske butikker.

– Da kan mottaker bytte gaven over disk. Er det en ren nettbutikk, kan det blir mer komplisert. Da må man også huske å sjekke opp om det er deg eller butikken som betaler portoen, sier Iversen.

Angreretten gjelder om gaven ble kjøpt i en norsk eller EU/EØS-tilknyttet nettbutikk.

Ved handel i nettbutikker, sjekk også hvilket land butikken er registrert i. Norsk tekst på nettsiden garanterer ikke at varen er sendt fra Norge. Ved kjøp fra utlandet kommer toll i tillegg og det er muligens andre bytteregler.

TEKST OG FOTO: ROWENE WINGSTAD/NTB