BENTE WEMUNDSTAD tekst og foto

Det er ingen ringere enn mannen bak det majestetiske skipet Saga Oseberg som nå reiser rundt på ungdomsskolene i Drammen for å lære bort kunsten å bygge nersetterbåter. Alle åttendeklassinger i Drammen kommune får dette tilbudet i år, og det er i samarbeid med Kulturskolen og Avdeling for kunst og kultur.

 Båtbygger og viking

–Jeg er båtbygger, men ja, jeg er litt viking også, sier han når han skal introdusere seg for elevene.

Og det er ikke vanskelig å se vikingen i Geir Magne Røvik–langt skjegg med fletter og langt hår.

I forrige uke var han på Marienlyst ungdomsskole for å lære åttendeklassingene å bygge de tradisjonsrike nersetterbåtene. Med seg hadde han to påbegynte eksemplarer, treplanker, klinker og håndverktøy. Med seg har han Reidar Kaas, som er tømrer, snekker og smed–og ivrig båtbygger. Han hjelper elevene med klinkingen.

Skinnbåter

En påbegynt båt står i en byggeramme, og har fått på plass spant og et par bord opp fra stavnen som er klinket sammen.

–De første båtene var av skinn, eller dyrehud utenpå et skjelett avtre. Man kan jo forestille seg at de tok utgangspunkt i kroppen vår, som jo er vanntett. Den har et skjelett med hud utenpå, forteller Røvik.

Senere ble det stokkebåter og mer avanserte trebåter alt ettersom verktøyet utviklet seg. Nersetterbåtene ble brukt til tømmerfløting i Drammenselva, og de brukte ofte stake i stedet for årer, for båtene er stødige å stå i.

–Jeg har sett bilde avtre menn stå med fiskestang og fiske fra en nersetterbåt–så stødige er de, sier Reidar Kaas, som har lyst til å danne et båtbyggerlag der det skal bygges nersettere.

 Tak på øksa

Båten som var under arbeid på Marienlyst skole ble ikke ferdig bygget, for det er ikke nok skoletimer avsatt til formålet. Men det er fullt mulig for elevene å sette i gang å bygge nersetterbåt på egenhånd, og en av de ivrigste er Torbjørn Melheim Svendsen (14) som virkelig fikk taket på å bruke øksa til å lage spant. I løpet av noen skoletimer produserte han fem-seks spant. Han fikk lov til å være med på byggingen i to hele skoledager.røvik.jpg

–Jeg skulle gjerne ha bygget en hel båt, sa han.

–Tenk så moro det kunne blitt på elva hvis ungdomsskolene hadde fått til en båt hver. Man kunne hatt konkurranser på elva på slutten av skoleåret, sier Reidar Kaas.

I skogen

–Oppi skauen her, sier Røvik og peker opp mot Strømsåsen.

–Der står det mange nersetterbåter på rot.

Det finnes flere nersetterbåter i Drammen, og den best bevarte oppbevares på eller ved Gulskogen gård. Geir Magne Røvik er gjerne med på å starte opp nersetter-byggelag sammen med Reidar Kaas.

–Vi kan hjelpe lagene i gang med båtbyggingen sånn at de får et riktig utgangspunkt og de har maler til det meste. Deretter kan de bygge båten eller båtene ferdig selv–det tar rundt120 timer å bygge en båt, sier Røvik.

Geir har sitt eget båtbyggeri for tradisjonelle båter på Fjærholmen på Nøtterøy, men lar seg lett lokke til å bygge vikingskip. Han er en dyktig formidler, og er en frontfigur for Viking Cruises, som arrangerer cruiseferier over hele verden.