I år fikk stasjonene i Buskerud inn i underkant av 255 000 kroner til brystkreftsaken.
Det var Circle K Vik som samlet inn aller mest i år – hele 83 320 kroner. Deretter følger Circle K Hønefoss med 17 500 kroner, Circle K Mjøndalen med 14 290 kroner, Circle K Gol med 13 582 kroner og Circle K Rundtom i Drammen med 12 429 kroner.
Videre ned på listen følger Circle K Konnerud med 11 316 kroner, Circle K Ål med 10 993 kroner, Circle K Årnes med 10 195 kroner og Drammen-stasjonen Circle K Rosenkrantzgata med 10 080 kroner.
Rosa jubileum
– Dette var tiende gang vi deltok på Rosa sløyfe-aksjonen. Jeg er utrolig takknemlig for den fantastiske innsatsen våre medarbeidere har lagt ned i alle disse årene – og våre gavmilde kunder fortjener også en stor takk, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.
Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. På landsbasis har de samlet inn mer enn 2,6 millioner kroner gjennom hele oktober.
– Det er inspirerende å se alle de kreative ideene ute på stasjonene. Også i år har vi farget oktober rosa på Circle K, sier Våge.
Roser de stasjonsansatte
Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er imponert over innsatsen de ansatte ved stasjonene legger ned hvert år.
– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun. (Pressenytt)
FAKTA: På innsamlingstoppen i Buskerud i 2021:
1. Circle K Vik
2. Circle K Hønefoss
3. Circle K Mjøndalen
4. Circle K Gol
5. Circle K Rundtom
6. Cirkle K Konnerud
Fakta: Rosa sløyfe
Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning.
Det er Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som sammen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge. Siden oppstarten i 1999 har nordmenn bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken.
Årets tema for aksjonen er tidlig oppdagelse. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen mer skånsom. Koronapandemien har forsinket den offentlige mammografiundersøkelsen som tilbys alle norske kvinner mellom 50-69 år. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor. Husk å kjenne etter!
Kilde: Kreftforeningen