GEIR A. ARNEBERG tekst og foto

MegaFlis på Orkidehøgda i Mjøndalen fylles opp hver dag. Folk pusser opp som aldri før. Koronatiden har absolutt sine lyse sider – for noen. Men det er slett ikke uproblematisk.

Vanskelige tider

– Det er spesielt varebeholdningen som byr på utfordringer. Selv om det er høytid for oppussing, tar det lenger tid å få varer til butikken. Store leverandører sliter fordi mange av deres underleverandører rammes. Både i Kina og Tyskland er enkelte firmaer stengt ned grunnet koronaen, og det merkes på leveringene. Heldigvis har vi i Megaflis et solide hovedlager, så kunden får stort sett det de vil ha. Om det er direkte fra butikk, eller på våre klikk og hent-sider på nettet, sier Sjur Åsen.

Åsen har en bachelor i varehandelledelse fra BI og kommer opprinnelig fra Valdres. De siste årene har han bodd i Hokksund sammen med sin kone og deres tre barn. Før lederjobben hos Megaflis, kom han fra Ahlsell på Brakerøya, der han den siste perioden var butikksjef.

Rikholdig sortiment

Orkidehøgda i Mjøndalen har etter hvert utviklet seg til et slags forbrukernes handelsmekka for drammensområdet. Med naboer som blant andre Jysk, Biltema, Jula, Coop Obs Bygg og Plantasjen, merkes det at riktig vareutvalget er viktig.

– Vi har et mål om å være best på pris. Og det er selvsagt krevende. Men best på pris betyr også at man sammenligner merkevarer med de samme merkevarene hos andre. Vi har eksempelvis satset på Elko på elektroniske komponenter, Grohe på baderomgarnityr og ellers kjente merkevarer på VVS, verktøy og maling. Vi har også billige, solide egne merkevarer, men der blir sammenligninger med andre vanskeligere, forklarer Åsen.

Og selv om varesortimentet – i likhet med flere av sine store naboer – er spredd på mange bruksområder, ligger det mye i navnet Megaflis at det nettopp er flis og bad som er kjedens hovedgeskjeft.

– Det er jo ikke tvil om at vi har hatt en stor økning siden koronaen kom til landet. Økningen er markant. Det kan man se på parkeringsplassen utenfor. Den er nær sagt full hver dag. Det er enorm forskjell fra tidligere år, sier Ida Marie Svingen, en av butikkens 26 ansatte, og har fem år bak skranken for Megaflis I Mjøndalen.      

Spennende fremtid

For Megaflis ble 2020 et godt år. 2021 tegner å bli det samme. Men usikkerheten er stor hos daglig leder Sjur Åsen.

– Det er klart, skulle vi få et par måneder med nedstenging på linje med slik vi har måttet gjøre i Oslo, vil det merkes på resultatet. Et par måneder vil fort kunne stryke ut plussene vi har opparbeidet oss. Derfor er det en spennende tid vi har i møte, og forhåpentligvis kan vi hjelpe våre kunder som skal pusse opp sine bade eller legge fliser gjennom hele 2021. Men jeg liker ikke den usikkerheten som rår, sier Sjur Åsen.