På hver sin måte og hver sin plattform har de sju store danseprofilene alle uttrykt sin støtte for hva Attic har betydd for dem selv, og for rekrutteringen til dans generelt.

Herman Tømmeraas

Yrke: Skuespiller, danser og modell.

Herman startet på Attic som sjuåring. Først med HipHop, men etter hvert også contemporary, jazz og tapdance. Han var med i to Attics kompanier, og har gjennom årene vært med i mange av studioets produksjoner og forestillinger.

Her har han har fått vist seg både som danser, skuespiller og sanger. Som skuespiller er han for det norske folk godt kjent fra dramaserien stikk (2009), NRK-suksessen Skam (2015-2017), dramaserien semester (2017-2018) og er nå aktuell i sin andre sesong av Netflix-satsingen Ragnarok. Han er også gjort stemmen i animasjonsfilmene Pjokken i flokken og Spion i aksjon, samt gjort seg kjent gjennom en rekke modell- og reklameoppdrag. I tillegg har en av Norges mest populære Instagram-kontoer med hele 2.4 millioner følgere.

– Attic har alltid vært et viktig sted for meg. Så mange venner, utrolige opplevelser og kjærlighet. Og selvtilliten jeg har i dag er bygget av dette stedet og deres instruktører. Nå risikerer skolen å bli lagt ned hvis ikke kommunen tar over. Dette kan bare ikke skje. På tide å ta vare på denne kulturjuvelen!

Er oppfordringen fra Herman Tømmeraas.

 

Cengiz

Yrke: Skuespiller, tv-personlighet og produktspesialist

Cengiz begynte med HipHop på Attic som 12-åring, før han etter hvert også startet med contemporary og jazz. Han ble tilbudt stipend fra studioet som åpnet opp for at han kunne ta enda flere klasser, og var i tillegg med i to av Attic´s kompanier. I tillegg underviste Cengiz klasser i HipHop. I 2016 ble han oppdaget av Skam-regissøren under Attic-forestillingen Wait@Puls og ble senere castet til hovedrollen i seriens femte sesong. Han var i 2018 deltager i Skal Vi Danse hvor han kom på en imponerende andreplass, og har også vært å se på tv skjermen i bla i Skam, i Fire Stjerners Middag, Senkveld og God Morgen Norge. Som skuespiller har han de siste årene hatt en fremtredende rolle i filmen Alle Innvandrere Har Lukka Gardiner, og er for tiden aktuell som prinsen i Askepott. Han har også vært programleder i NRK P3s Andre-generasjonen og ambassadør for Puma. Skal Vi Danse 2018.

– Det dans gir meg er helt ubeskrivelig! Og nå er Attic Danseskolen som var og vil alltid være mitt andre hjem, i ferd med å bli lagt ned, hvis ikke kommunen tar over. Det er så trist å tenke på at så mange unge og voksne nå risikerer å miste det tilbudet. Det tilbudet som jeg har være så heldig å få, som har vært med på å skape min livsstil og gir meg mine aller nærmeste venner til den dag i dag! Hvis denne byen skal kunne spre glede så er dans noe man bør satse på!

Skriver Cengiz´s på sin Instagram Story.

 

Ferdinand Rygh

Yrke: Artist, låtskriver og danser

Ferdinand startet på Attic i en alder av 9, og danset både Hiphop, jazz og moderne. I tillegg var han med i to av Attics kompanier, og i en rekke forestillinger og opptredener. Han er senere utdannet gjennom Musikkteaterhøyskolen som musikalartist og Høyskolen Kristiania som musikkdesigner. I dag jobber han som artist, låtskriver og danser. Ferdinand har de siste årene dukket opp som en frisk og viktig stemme i norsk popmusikk. Ved å utfordre forhåndsdefinerte sjangre, normer og forventninger, baner han vei for mangfold og åpenhet i det norske pop-landskap. Han slapp sin debutsingel “Down For It” i mai 2019. Oppfølgeren “Best Friend” samme år slo bra an på P3 Urørt, og lå på topplista i hele tre uker. I 2021 slapp han låta “Party Monster” som av Rock The Pigeon blir omtalt som the queer powerhouse anthem of 2021. I Låtens musikkvideo opptrer Ferdinand selv som danser.

– Ettermiddager og kvelder ble tilbrakt på Attic dansestudio, G60 og Drammen barne- og ungdomsteater. Det var der han følte seg trygg og kunne være seg selv.

Uttalte Rygh i et intervju i Drammens Tidende 25.07.2020.

 

Magnus Haals

Yrke: Profesjonell danser, NLP Master Coach og student

Magnus startet med hiphop på Attic i en alder av åtte år og det tok ikke lang tid før han også danset moderne, jazz og klassisk. Han var med i to av Attics kompanier og danset under mange av studioets forestillinger og opptredener. I 2013 kom inn på den prestisjefylte jazzlinja på KhiO. Han har senere vært danser ved Simone Grøtte Company i Norge og Baltic Dance Theatre / Biały Teatr Tańca i Polen. I tillegg har han gjort en rekke danseshow og festivaler med blant annet Internationale Tanzmesse i Tyskland, CINARS Biennale i Canada, International Festival of Arts Diaghilev P.S. i Russland, samt gjort forestillinger på store scener som the Winter Palace og The Alexandrinsky Theatre. Solo fra Attic- forestilling 2017. Han er utdannet profesjonell danser fra Kunsthøgskolen i Oslo. En internasjonalt sertifisert NLP Master Coach. Studerer «EnterprisingLeadership» hos Kaospilotene i Aarhus, Danmark og er tidligere elev ved Attic Dansestudio.

– Jeg har opplevd effekten av hva Attic representerer som et dansestudio, kultursenter, talentutviklingsprogram – og et ekstra hjem. Mitt første steg gjennom dørene på Attic startet en personlig reise. En reise som har bygget min karakter, dannet min retningssans, formet mine verdier og utviklet mine personlige ressurser. Attic har bidratt til å danne meg til det mennesket jeg er i dag. Attic Dansesenter er en kulturell bikube som utvikler mennesker til å prestere, søke nye høyder, oppfylle drømmer og realiteter. En forsikring om at fremtidens «changemakers» er i stand til å ta vare på en verden som aldri har vært under større og raskere utvikling enn i dag. Gjennom mitt livs utfordringer, erfaringer og milepæler vil jeg med denne referanse dele min sterkeste støtte og tro på at Attic Dansesenter som en sentral aktør i den nye storkommunen og fylke. En satsing som ikke bare utvikler, men ivaretar folket i byen min Drammen, sier Haals.

 

Sigurd Kirkerud Roness

Yrke: Profesjonell danser ved iDC - imPerfect Dancers Company i Pisa, Italia.

Sigurd startet med barnedans på Attic i en alder av fire. I løpet av årene danset han både klassisk, jazz, moderne og hip hop, i tillegg til at han var med i to av studioets kompanier. Etter mange år som ivrig danser ved dansestudioet kom han i 2012 inn på prestisjefulle KhiO. Han har siden danset med Nationaltheatret i Oslo, kompaniet Opera Bałtycka w Gdańsku i Poland, Cía. caraBdanza i Madrid og er fortiden danser ved iDC – im Perfect Dancers Company i Pisa. Høsten 2021 kommer han tilbake til Norge og skal etter planen undervise noe på Attic.

– Helt siden jeg var en liten gutt har Attic Dansestudio i Drammen spilt en sentral rolle i mitt liv. Allerede fem år gammel ga Attic meg sjansen til å stå på scenen for aller første gang, og det på hovedscenen i ærverdige Drammens Teater til og med, utkledd som en feier fra Mary Poppins. Det ga definitivt mersmak, og barnedans ble snart byttet ut med Hip Hop dans med gutta. I barndommen var jeg alltid en meget aktiv gutt, og jeg bedrev så og si alt av sporter jeg kom over, være seg tennis, lengdeløpsskøyter, håndball, landeveissykling, dans, fotball og bandy. Da jeg som 13-14-åring begynte å ta danseklasser med Wenche Brun, ble jeg bitt av dansebasillen. Fotball eller Attic? Attic. Bandy eller Attic? Attic, selvfølgelig. Det ble et naturlig valg for meg, og ikke bare grunnet lidenskapen jeg fikk for dans og bevegelse i seg selv. Attic dansestudio var min startrampe for en karriere som scenekunstner, i tillegg til at det har gitt meg venner for livet. Om jeg kan få et ønske oppfylt i 2021, må det være at Attic Dansestudio skal få bestå slik at flere barn og unge fra Drammen og omegn kan få lov til å oppleve den samme følelsen av samhold og bevegelse som jeg selv har opplevd.

 

Sun Phitthaya Phaefuang

Yrke: Profesjonell danser og Thailands ambassadør for Voguing Sun flyttet fra Thailand til Norge som 3-åring.

For Sun Phitthaya Phaefuang var dansen i starten kun noe han gjorde for seg selv på gutterommet, og det var først som 17- åring at han tok sin første danseklasse. Det var Street Jazz på Attic, og han følte med en gang at han hadde funnet sin plass. Neste semester ble han oppmuntret til også å prøve ballett og moderne, og allerede etter et halvt år fikk han hovedrollen i studioets elevforestilling med rollen som Prince. Det var etter denne rollen han skjønte at dette var “ment to be”. Han fikk senere utdelt stipend fra Attic som gjorde at han kunne danse gratis, og dermed fikk muligheten til virkelig å satse. Etter ett år ved Spin Off i Oslo, kom han inn på den prestisjefulle skolen KhiO som han uteksaminerte fra i 2012. Etter skolegangen frilanset han i Norge frem til han flyttet til Thailand og jobbet rundt i Asia. Der tok karrieren et hopp. Spesielt kjent ble han for å innføre Voguing i Thailand, og i dag er han selve pioneren for voguing og vogue-kulturen i landet. Sun jobber for tiden med en soloforestilling basert på morens fortid som sexarbeider. Denne premierte i Kunsthuset WRAP i Bergen 3 mai 2021, og skal vises ved Oktoberfestivalen 2022. Hentet fra podcasten Dancers FAQ, episode What's your story- Sun Phitthaya Phaefuang?

– Den gangen jeg var 17 år i Drammen, hvor det ikke var et stort miljø for unge homofile, så ble tegning, form og farge og attic dansestudio et sted hvor jeg følte jeg fikk uttrykt meg slik jeg ville. Jeg var fri og glad blant danserne, lærerne og Wenche. Det var et «safe space» for meg å utvikle meg selv som ung kunstner. Det var lov å feile, utforske, gråte, le, være stolt og gjøre andre stolt. Bare se hvor jeg er i dag. Lokale danse studioer som Attic dansestudio er viktig for å utvikle de unge mot det som er kreativt, meditativt, «self love» og glede. Kunst og kultur har vært på jorden siden hulemannen. Det meste rundt oss er kunst. Kunst får oss tilbake til naturen. Fordi jeg startet med dans hos Attic dansestudio, har jeg nå kunnet delte danseglede videre til andre unge som lider av psykisk helse, unge som har lav selvtillit, unge som mangler foreldre.

 

Philip Olsen

Yrke: Tidligere profesjonell danser. Legestudent og sykepleier.

Philip begynte på Hiphop som 11-åring, men det tok ikke lang tid før han oppdaget flere andre dansestiler. Han var også med i Attics kompani for moderne dans og danset i mange av studioets forestillinger. Etter fullført videregående tok han steget videre til Kunsthøgskolen (tidligere Statens Balletthøgskole) Etter endt utdanning har han jobbet på Oslo Nye Teater med forestillingen La Cage Aux Folles og West Side Story, Nationaltheatret Reisen til julestjernen, og turnert for Den kulturelle skolesekken med forestillingen Munch – en reise i dans, musikk og billedkunst. I 2007 var han med i Dansefeber hvor han kom til semifinalen, og våren 2009 var han med i musikalen Chicago med Trøndelag Teater. Han kom senere tilbake til Attic og var med i studioets seniorkompani.

– Jeg kan ikke tenke meg et bedre fritidsmiljø/oppvekst, enn det jeg har opplevd på Attic. Jeg kjenner jeg kommer til kort, når jeg skal prøve forklare eller beskrive, hvor mye Attic har formet og preget mitt liv. Alle timene med svette, tårer, gleden og oppmuntring av instruktørene og Wenche i spissen. Jeg har bestandig følt meg velkommen og hun har støttet meg i mine valg og løftet meg frem. Ord strekker ikke til om hva Attic har betydd for meg. Jeg håper bare jeg har klart å forklare meg, så du som leser dette forstår hvor mye Attic har hatt å si for min oppvekst. Jeg kan ikke si ALT, men det er ikke langt unna.