GEIR A. ARNEBERG tekst og foto

I perioden 20. mars til 20. mai får parkeringsplassen utenfor Elkjøp ved Buskerud Storsenter en ny aktør. Identisk med det som skjer fra 20. september til 20. november hver høst.

Pop up-selskapet DekkProff har funnet en nisje og et businesskonsept i det norske marked som kontinuerlig utvides. Fra de startet i det små på parkeringsplassen i Krokstadelva for fire år siden, har de nå over 3.000 bilkunder i Drammensområdet som skifter sine dekk hver sesong. På landsbasis er kundebasen nådd 20.000. Avtalen for drammensområdet kom i stand da City-Com, som eier av Buskerud Storsenter og Liertoppen, var villige til å leie ut deler av parkeringsplassen utenfor senterne.

Nå har de i tillegg utvidet med salg av dekk og felger som helårsprosjekt via sine nettsider, samt direkte fra sine nærbutikker.

Åtte avdelinger

DekkProff ble startet opp av Darjus Okusko-Wiktovsen (34) og to kamerater i 2016. Drammen og Lier ble hektet på konseptet året etter, og består i dag av åtte pop up-stasjoner, hvorav sju på Østlandet og en i Kristiansand. Alle senterne opprinnelig basert på øst-europeisk arbeidskraft.

Drammensavisa møter gründer Okusko-Wikotvsen og avdelingsleder for basen i Krokstadelva, Radek Chmielewski (23) fra Steinberg, som begge kan skrive under på at konseptet er levedyktig – og at planene videre er store.

– Det går bra. Men det har ikke vært problemfritt med koronaen. Da vi tidligere kunne hente arbeidskraft over landegrensen, må vi nå fokusere på å finne mekanikere med fast adresse i Norge. Heldigvis har vi klart det, sier Radek Chmielewski.

Totalt på de åtte avdelingene har de 50 midlertidige ansatte om våren, og 60 på høsten. I Krokstadelva er det seks ansatte hver sesong. 

Da de startet opp i Krokstadelva 2017 hadde de samlet alt verktøy, dekk og utstyr i små containere. I dag har de utvidet med flere 40 fots containere fulle av dekk, telt og utstyr – samt egne løftebukker.

– Vi sparer ikke på investeringer og utstyr. Planen er nemlig å utvide konseptet til 40 avdelinger på landsbasis, sier Darjus Okusko-Wiktovsen.

Billigst av alle?

Ved siden av dekkskifte, har selskapet også utviklet konseptet med salg av dekk og felger, samt dekkhotell.

– Vi satser på å tilby de billigste dekkene i markedet uansett merke – fra alle fabrikanter. Vi har dekk i alle prisklasser, fra budsjett til premium. Og dekkhotellet tilbyr vi til fast lavpris fra sesong til sesong. Dekkene lagres i store containere, opplyser Okusko-Wiktovsen.

Det er investert betydelige summer i nytt utstyr, slik at kundene skal få rask og god service. Akkurat god service er selskapet like opptatt av – som at prisene ut til kunden skal være lavest mulig.

Inntil videre er det kun drop in hos DekkProff sine midlertidige baser. Det er bare å stille seg i kø, så blir man raskt og effektivt ekspedert. Det er også mulig på levere dekkene og bilen om morgen, for så å hente bilen senere på dagen.

– Vi vil tilpasse oss kundens ønske og evaluerer fortløpende, sier Radek Chmielewski, som minner om at bilistene bør sjekke mønsterdybden på dekkene når man nå skal skifte til sommerdekk. Mange kjører med for dårlige dekk.

– Vi har et stort ansvar som vi er bevisste på. Vi forteller alle kunder om standarden på dekkene de kjører med. I utgangspunktet kan vi ikke si nei, men når kunder kommer med livsfarlige dekk, nekter vi faktisk å legge om, sier Chmielewski.

Han minner om minimum mønsterdybde på tre millimeter om vinteren og 1,6 om sommeren.

– Er dekkene veldig slitt på sidene, anbefaler vi også kundene om å bytte dekk. Det samme er tilfellet hvis dekkene er gamle. Gummien har en gitt levetid. Etter dette blir dekkene sprø og harde. Da mister man veigrepet, selv om mønsterdybden er aldri så bra, poengterer Radek Chmielewski.

Slik skifter du hjul på bilen selv

  1. Parker bilen på et slett underlag. Sett bilen i gir, og sett på håndbremsen slik at bilen ikke begynner å rulle mens du skifter hjul.
  2. Ta av felglokk hvis du har slike på bilen. Bruk en hjulvinde (se bildet) til å løsne mutterne på hjulene slik at de blir løse, men ikke ta dem helt av. Du må løsne mutterne før du jekker opp bilen, ellers vil hjulene snurre når du prøver å løsne mutterne.
  3. Plasser jekken under bilen på et punkt som tåler belastningen, slik at jekken ikke skader understellet. Det er gjerne merket av på understellet hvor jekken skal plasseres. Du kan eventuelt se etter på et bilde i instruksjonsboka for bilen. Jekk opp bilen til hjulet kan snurre fritt.
  4. Når du har jekket opp bilen, løsner du mutterne helt og løfter av hjulet som skal skiftes. Sett på det nye hjulet, og skru på mutterne så langt det går. Hvis hjulene har en bestemt rulleretning, må du være nøye med å montere dem i riktig retning.
  5. Jekk ned bilen, og stram til mutterne. Det er viktig at mutterne er så stramme at hjulet ikke kan løsne mens du kjører. Du må likevel ikke stramme så hardt at du ødelegger muttere eller felger. Sett på eventuelle felglokk. Gjenta prosedyren ovenfor til du har skiftet alle hjulene.
  6. Til slutt må du sjekke at du har riktig lufttrykk i dekkene. Dette er viktig for sikkerheten og kjøreegenskapene til bilen fordi du får best veigrep når trykket er riktig. Hva som er riktig trykk, finner du informasjon om i instruksjonsboka. Du kan sjekke lufttrykket og fylle luft på en bensinstasjon.