I denne spalten har vi fått hjelp fra Norsk elbilforenings seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund fra Drammen. Han skriver følgende:

I Drammen ble det førstegangsregistrert 1.987 nye elbiler i løpet av 2021, av totalt 3.485 nye personbiler. Leasingandelen (både næring og privat) var imidlertid ikke høyere enn 251.

Det betyr at drøyt 84 prosent av de nye bilene ble kjøpt av privatkunder, og at leasingandelen foreløpig er lav.

I gruppa «andre» nye personbiler var det:

  • 246 bensinbiler
  • 254 bensinhybrider (uten lademulighet)
  • 860 ladbare hybrider (flesteparten med bensinmotor, kun åtte med diesel)
  • 4 hydrogenbiler.

Til sammenligning var det 1.364 elbiler (av totalt 3.009) i 2020 og 996 (av totalt 2.841) i 2019.

Med andre ord var 57 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler i fjor rene elbiler. I 2020 var det 45 prosent, og året før der igjen 35. Fortsetter Drammen på dette sporet, bør det ikke bli noe problem å nå målet om kun nye nullutslippsbiler i 2025.

Etter avgiftsendringen for ladbare hybrider, som gjorde at de ble mindre gunstige i innkjøp, er det all grunn til å tro at mange potensielle kjøpere her heller velger elbil.

Litt lavere enn landsprosenten

Det er ingen tvil om at 2021 i praksis ble året der elbilene tok helt over i Norge, med mer enn 30 produsenter representert og rundt 70 modeller tilgjengelig.

Totalt ble det registrert 176.276 personbiler i Norge, og det gamle rekordåret 1986 ble dermed slått – året Ford Sierra gikk sin seiersgang. Forskjellen fra den gang var at hele 113.715 av bilene var helelektriske i 2021.

Det tilsvarer en elbilandel på hele 64,5 prosent. Altså er markedsandelen for landet under ett høyere enn i Drammen.

Til tross for mangel på halvledere i den internasjonale bilindustrien, har den generelle tilgangen på elbiler vært overraskende god - til tross for at enkelte merker har slitt med å nå ønskede volum.

Det er uansett tydelig at elbiler har blitt prioritert av produsentene for Europa, for å unngå høye CO2-bøter.

Drøyt 7.300 elbiler ved nyttår

Elbilbestanden i Drammen kommune var 7.309 (personbiler) ved inngangen til 2022. Det utgjorde 14 prosent av totalbestanden på 52.407 personbiler.

Til sammenligning var den andelen 3.797 av totalt 51.130 personbiler ved utgangen av 2019. Det tilsvarte drøyt 7,4 prosent.

Ved utgangen av 2021 holdt den gamle traveren Nissan LEAF, som har vært på markedet siden høsten 2011, fortsatt stand på toppen av bestandslista – med 934 eksemplarer.

Den tronen ryker imidlertid høyst trolig i løpet av kort tid. I løpet av knappe tre år på markedet har den sneket seg opp på andreplass med 749 enheter.

Omtrent like lang fartstid har Audis e-tron-modell, og ligger bare 50 bak Model 3. Nedenfor pallen er det et godt stykke til neste, men felles for dem er stort sett at de har vært lenge på markedet.

Først på 10.-plass finner vi en ny modell som raskt har blitt populær i Drammen, nemlig Ford Mustang Mach-E. Dette er den første dedikerte elbilen fra Ford som kan duge som familiebil, og det er ganske opplagt at Bilbutikken på Gulskogen har hatt mye å gjøre med utleveringer.

Modellen har nemlig raskt kommet seg til 200 registrerte i Drammen.

Flere familiefavoritter i 2022

At det nå er så mye å velge blant familiebilene er en annen helt avgjørende årsak til det høye elbilsalget, og det holder å ta en kikk på de ti mest solgte i Drammen i 2021.

Bak dem er det også en solid rekke med valgmuligheter, i praksis i alle segmenter. Denne utviklingen fortsetter i 2022, med en rekke nye og interessante modeller på vei inn.

Det faktum at konkurransen er såpass stor, vil trolig også bety et prispress som vil komme nybilkundene til gode.

Vi får spennende modeller som BMW i4 (kåret til Årets bil 2022 i Norge), Hyundai IONIQ 6, MG 5 Electric, Mercedes-Benz EQB/EQE, Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech og trolig også I.D Buzz - både som varebil og flerbruksbil.

Volvo har også varslet en helelektrisk XC90 i løpet av 2022, og det vil heller ikke overraske om Polestar klarer å få sin 3-modell til Norge i løpet av året. Det er heller ikke umulig at Fisker får sin Ocean-modell (SUV) i salg.

Ikke minst er det grunn til å tro at Toyotas sene ankomst i elbilmarkedet, med bz4x-modellen, vil bidra til å skyve trofaste kunder over fra den ladbare hybriden RAV4. Totalt sett ville det derfor overraske dersom det sniker seg inn noen ikke-elbiler på neste års topp ti-liste.

Det er også verdt å nevne at Subaru kommer med sin tolkning av bz4X, nemlig Solterra. Dermed har nok et tradisjonelt fossilt merke tatt steget til helelektrisk.

Seks kinesiske merker

Det blir også spennende å se hvor stort avtrykk de nye modellene fra Kina kan sette i registreringsstatistikken.

Seks merker er representert på tampen av 2021, nemlig MG, BYD, Maxus, Xpeng, NIO og Hongqi. Så langt har MG vært størst, med sin ZS EV-modell - som kommer i kraftig forbedret utgave - i tillegg til Marvel R.

Maxus kommer med en ny SUV for familien, BYD har Tang på plass, og venter på sedanen Han, mens Xpeng vil ha to modeller (G3 og P7).

NIO har allerede SUV-en ES8 på veien, og det er ventet at den får følge av coupésedanene ET7 og ET5 (størrelsesmessige benchmarker er Tesla Model S og Model 3).

Hongqi har foreløpig sin store og luksuriøse SUV e-HS9.

PS. Jeg forventer også at det dukker opp elbilnyheter ut av det blå som vi ikke hadde hørt om før.