GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Tiden er overmoden for romslige, praktiske og rimelige familieelbiler. Overgangen skjer fort – og rekkevidden utvides i samme tempo som bilprodusentene prøver å overgå hverandre med den beste teknologien, kuleste funksjoner, lengste rekkevidde og raskeste lading.

Hyundai Ioniq 5 er en bil du med god grunn bør teste ut. I designen ligner den litt på Golf, men i virkeligheten er den som førsteinntrykket tilsier, en stor og romslig familiebil.

Det er hovedsakelig de korte overhengene som får det til å se kompakt ut, kombinert med den lange akselavstanden som gjør den stor.

Hyundais flaggskip

På Centralgaragen, Sulland Drammen, har det etter hvert rullet mange nye Ioniq 5 ut av portene. Verdens etter hvert tredje største bilprodusent, treffer særdeles godt med sin helelektriske familiebil i det norske bilmarkedet.

Dag Ugstad fra Hurum har vært salgsleder for Centralgaragen i Drammen siden 2014, og har jobbet med bilsalg i Drammen siden 1985. Han mener Ioniq 5 er blitt «game changer» i det norske bilmarkedet.

– Den har vært med på å sette en ny standard for elbilmarkedet. Rekkevidden, kapasiteten og kjørelengden på over 50 mil (inntil 507 kilometer på 2023-modell), er det Ugstad fremhever.

Ioniq 5 var også den første mellomstore elbilen som har 800-voltsteknologi da den kom på markedet for snart et år siden.

– Det betyr at den kan lade utrolig raskt. Det er sannsynlig at flere og flere elbiler vil få denne teknologien i fremtiden, men Hyundai Ioniq 5 er først i sin klasse, etter Porsche Taycan og Audi e-tron GT, forteller Ugstad, og vektlegger ladehastigheten som en stor fordel.

– En ladestopp trenger ikke å ta mer enn 20 minutter. Fra 10 til 80 prosent på 18 minutter, presiserer han.

Det lille «store» ekstra

En tredje funksjon som skiller seg ut, er slepevekten.

1.600 kg er uvanlig mye for en elbil. På papiret imponerer Ioniq 5. Men hvordan er den å leve med til daglig?

Etter et par dagers lån, er inntrykket utelukkende positivt.

Interiøret, inngir en god kvalitetsfølelse, nær sagt som vanlig i Hyundai. Manualene er enkle å forstå, og berøringsskjermen er brukervennlig. Vi setter pris på et eget panel for klimaanlegget og en ekte knott for høyttalervolumet. Midtkonsollen glir på langs, noe som kan gi ekstra plass ved føttene. Det er også mange oppbevaringsrom og USB-kontakter. Ioniq 5 har en veldig interessant design. Det ser ut som en Golf, men du blir slått av hvor stor den er når du ser den i det virkelige liv.

Det bør også nevnes at Ioniq 5 har ordinære el-kontakter installert i bilen, og at man faktisk også kan lade andre elbiler med den samme strømmen, ved V2L-teknologi. Den har 230-volts kontakt innvendig, og utvendig kontakt som leverer inntil 3,6 kw utvendig.

Ioniq 5 leveres både med tohjulstrekk – og med firehjulstrekk for 30.000 ekstra.

Og skulle du være i tvil – så ikke vær det lenger. Ioniq 5 er en nytelse å kjøre, i bysentra som på landevei.

Prislappen er fra 485.000 kroner med longrange tohjulstrekk ferdig registrert.