TOM HELGESEN tekst
EDWARD KWAI NILSEN foto

Sammen med Leif Holst Liæker, Tom Stiansen og sønnen Martin, startet han opp ZDC Footwear AS i 2018. Med unntak av litt hjelp fra Innovasjon Norge, er selskapet finansiert med egenkapital.

– Forretningsideen var å benytte teknologier som vanligvis anvendes i såkalte outdoor-produkter, «ned fra fjellet og inn i byen», forteller Alf Morten Bakken.

Fristet av frysepunkt

Merkenavnet Zero C er selvsagt ikke tilfeldig valgt.

– Null grader er på en måte forskjellen på by og land, varmt og kaldt, vått og tørt. Mote og funksjon skal møtes i våre produkter, og da blir det «kult», trendy fottøy for urbane mennesker med funksjonelle egenskaper som vanntetthet, pusteevne, isolasjon og grep, forteller han.

Etter mer enn 25 år i skobransjen, med blant annet 20 år med ulike lederroller i Viking, tok han endelig motet til seg og startet sitt eget merke.

Bakken har også erfaring fra detaljhandelskjeder i Norge og Danmark. Partneren Leif Holst-Liæker har vært administrerende direktør både i Viking og Bergans. 

– Hyttenabo fra Natten i Nesbyen, TVNorges programleder for «71 Grader Nord» Tom Stiansen, er også en fin mann å ha på laget. Den tidligere alpinverdensmesteren er flink med mennesker og proff med media og kommunikasjon. I tillegg er min sønn Martin litt involvert. Han er vårt ungdommelige «alibi» og rådføres både når det gjelder design og kommunikasjon på sosiale medier, sier Bakken.

Mange europeiske land

Da de presenterte forretningsideen for skokjeder i Norge og i utlandet for drøye to år siden, nikket de anerkjennende. For ZDC Footwear AS har lagd en forretningsmodell som baserer seg på å selge til store kjeder.

– I utgangspunktet har vi henvendt oss mot større detaljhandelskjeder innen sko i Europa. Så langt har vi fått napp hos mange av de beste i Norge, Sverige, Danmark, Finland, pluss prestisjekjeder i Tyskland, Sveits og Østerrike. Nytt fra høsten 2021 er at vi blir å finne i Polen. Flere land kommer nok, men vi må ta dette steg for steg. Til fakturering innen EU har vi for øvrig måttet opprette et eget salgsselskap med base i Sverige, forklarer han. 

Solid vekst i innsalget for høsten

Fra en beskjeden oppstart i 2018 regner bedriften med å lande på 25-26 millioner kroner i årsomsetning i 2021. Til tross for et begredelig innsalg til vårsesongen, kompenserte de dette med solid vekst i innsalget for høsten 2021. 

– Bransjen er preget av ordreproduksjon med fem-seks måneders leveringstider på forhåndsordrene.  Frem til mars i fjor reiste jeg selv til kundene i Norden/Europa, men etter den første koronaperioden i fjor har det blitt mye Teams-presentasjoner. Med eksisterende kunder går det bra, fordi de kjenner skoene våre og vet at vi jobber med topp kvalitetsprodukter. For nye kunder er det vanskeligere. De ønsker å se og ta på skoene, og gjerne prøve dem også, sier Bakken litt oppgitt.

En viktig forutsetning for at trioen turte å satse var at de fikk lisens fra GORE-TEX. Ikke noen selvfølge, for dette gis normalt bare til eksisterende varemerker med sterke posisjoner. De gir heller ikke lisens til kjedenes egne private merker, som enkelte kjeder satser mer og mer på.

– Vi er den første og foreløpig den eneste nystartede skoprodusent som har fått denne lisensen, noe vi selvfølgelig er stolte over. I forretningsplanen vi presenterte for Gore, la vi selvfølgelig vekt på at vår målgruppe var urbane mennesker som er bosatt i byene. Det er tross alt flere der enn på fjelltoppene, sier han.

Liten organisasjon i Norge

Som en ny og liten organisasjon har ZDC Footwear fordelen av å slippe å drasse på en stor og «satt» organisasjon.  Foreløpig er det faktisk bare 2,4 årsverk som tar ut lønn i selskapet. 

– Dette klarer vi fordi vi har et tett forhold til en såkalt «sourcing-partner» i Asia som tar seg av prøveutvikling, produksjonsoppfølging og kvalitetskontroll. Dette er den beste jeg har samarbeidet med i løpet av mine mer enn 20 år i Asia, og dessuten satser vi på å nyttiggjøre oss av de mulighetene som ligger i digital teknologi. I dag lager vi flotte kolleksjoner uten å reise til Asia tre-fire ganger i året slik vi gjorde tidligere, forklarer Bakken. Med andre ord bra for både tidsbruken og for miljøet. Så selv om skoene produseres i Vietnam, så sitter altså Alf Morten Bakken og Tom Stiansen hjemme i Norge og lager tilpassede videoer til ulike kundegrupper og kjeder.

– Dere selger mange par sko i de store skokjedene, men hvordan er netthandelen? 

– I disse dager ferdigstiller vi vår digitale B2B-portal, en nettbasert løsning for forhandlere der de kan bestille varer rett fra vårt lager i Fredrikstad. Dette er en tredjepartsløsning som håndterer all vår logistikk. Helt fra fabrikk til kunde, enten det er forhandleren i Sveits eller enkeltkunder i vår nettbutikk. Vi opplever forresten en bra utvikling i egen nettbutikk.  Til nå har vi bare åpnet denne for det norske marked, men nå er vi klare for å ta steget utenfor Norge med denne også, sier «gründeren» fra Drammen som ser lyst på fremtiden for ZDC Footwear.