Gjenåpningen av Norge har for alvor dratt konferansestedene i Norge ut av en lang dvale, og Drammen er intet unntak. Nå tripper bedrifter og virksomheter utålmodig for å kunne samle kunder og kolleger igjen.
Digitale møter har vært redningen i en tid hvor vi ikke kunne samles under samme tak på grunn av strenge smitteverntiltak.
– Jeg er overbevist om at digitale møter fortsatt vil være et godt alternativ fremover, men jeg tror ikke vi skal undervurdere verdien av å møtes ansikt til ansikt, sier Pettersson, og fortsetter; mennesker har et grunnleggende behov for å møtes fordi det er på denne måten vi skaper innovasjon og bygger relasjoner. Det er begrenset hvor mye utvikling vi på sikt kan skape på Teams.
Globale reiseaktører flagger ut
Pandemien har uten tvil endret reisebransjen. Flere globale reiseaktører har det siste året flyttet virksomheten ut av Norge, og legger driften til utlandet. Det betyr at flere norske kunder har fått flyttet sine servicefunksjoner til utenlandske operatører.
– I Berg-Hansen har vi gått i motsatt retning. Det har vært viktig for oss å gi kundene våre tilgang til erfarne reiserådgivere som sitter i Drammen, og som kjenner de spesifikke reisebehovene til bedriftene og virksomhetene i vårt område. Jeg vil faktisk påstå at pandemien i enda større grad har tydeliggjort behovet og viktigheten av å ha et lokalt reisebyrå i ryggen. Gjennom pandemien har mange vært på såkalte nødvendige reiser, og for disse har det vært viktig at vi har opprettholdt våre tjenester og service. At du får hjelp 24/7 av en som kjenner deg igjen, snakker samme språk og forstår situasjonen din, vet vi betyr mye for kundene våre, sier Pettersson.
Akkurat som hotellbransjen, har reisebyråene også vært gjennom en tung periode som følge av pandemien. Etter måneder med permitteringer og en mildt sagt uforutsigbar hverdag for de 11 ansatte i Berg-Hansen i Drammen, begynner virksomheten sakte med sikkert å vende tilbake til 2019-nivå.
Reiserådgiving har aldri vært viktigere
Det er blitt mer komplisert å reise. Selv om Norge er gjenåpnet praktiserer fortsatt ulike land ulike retningslinjer som reisende og reisebransjen må rette seg etter. Dette gjør at behovet for informasjon og reiserådgiving har vokst kraftig, både under pandemien og ikke minst når det globale reiserådet ble opphevet.
– Det faktum at vi kjenner kundene og deres behov godt, gjør at vi har kunnet bistå med solid kompetanse for hvordan reise tryggest mulig. Dette vil også være viktig fremover, og har nok gitt oss et enda større fotfeste hos bedrifter og virksomheter i Drammen. For å si det litt enkelt; vi merker at det fortsatt er behov for et reisebyrå i Drammen - for drammenserne, sier Pettersson.
Satser på lokal tilstedeværelse
Berg-Hansen ønsker å skape sterke lokale reisebyråer som kan imøtekomme de lokale reisebehovene.
– Vi vet hvor viktig det er å kjenne pulsen på næringslivet og forstå kunden. Dette kan ikke gjøres fra utlandet eller Oslo - eller digitalt. At vi har mulighet til å komme tett på kundene våre gir oss en unik innsikt i reisebehovene i Drammen- Jeg er ikke i tvil om at vår tilstedeværelse under pandemien har vært svært viktig, og fremover skal vi bli enda mer synlige for våre kunder, avslutter Pettersson.
FAKTA: Berg-Hansen Drammen
Reisebyrået er en total leverandør av reiseløsninger. Det største forretningsområdet er jobbreiser. Byrået betjener både store og små/mellomstore lokale bedriftskunder. I tillegg har byrået en egen avdeling for grupper, konferanser og events. Berg-Hansen Drammen er et selvstendig franchisekontor og del av norskeide Berg-Hansen, Norges største og eldste reisebyråkjede.