GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Siden senhøsten 2019 har mellom 550 og 600 nye Mercedes-Benz EQC rullet ut av lokalene til Bertel O. Steen i Lier. Det er ikke tvil om at tyskernes satsing på elektrifisering har truffet godt i drammensmarkedet på disse to årene.  

I Mercedes-Benz avdelingen til bilforhandleren i Lier er salgssjef gjennom de siste ti årene, Nils Tangen, klokkerklar på at inntoget av EQC fra 2020 er blitt en «game changer».

– Fra vi fikk denne i hus, har 80 prosent av alle biler vi selger vært elbiler. Og tross avgift-hoppet i år, er denne fortsatt billigere enn i for eksempel Tyskland, sier han.

Plusser knuser minuser

Selv om den verken går lengst, er romsligst, lader raskest, eller har det laveste forbruket – er det likevel så mange plusser som veier opp at få, om noen, kan være misfornøyd med helelektriske Mercedes-Benz EQC. Dessuten er kjøpersegmentet endret radikalt.

– Mens denne typen biler tidligere var synonymt med luksus og menn i alderen 60 pluss, er bilen i dag blitt kul for folk fra 30 og oppover. Nytt design, samt at alle Mercedes-Benz nye modeller kommer med elkraft, forteller mye om at tyskerne følger med i timen, sier Tangen.

Den praktiske rekkevidden er ikke nødvendigvis et kriterium for å avgjøre om en bil er god eller ei. EQC er nemlig et godt eksempel på akkurat det.

Bilen føles nemlig som et kvalitetsprodukt, der lite minner oss om Teslas litt forhastede konstruksjonskvaliteter. Her er verken skrangling eller mistilpassede dørpakninger.

Komfortabel klasse

Sittekomforten er god, og på langkjøring er det bare ett ord som er dekkende; komfortabel. Den både ligger godt på veien, og er nærmest støyfri. Det kan beskrives best som å kjøre en ny, stor Mercedes-Benz. 

– Og så holder den det den lover. Både hva gjelder kjørelengde og komfort. Dessuten er det vel knapt noen av konkurrentene som har mindre støy enn denne Mercedesen, sier Tangen.

Skal vi trekke frem ett ankepunkt, må det være at EQC egentlig ikke er en elbil, men en elektrifisert Mercedes-Benz GLC. Det avsløres best av det store motorrommet uten oppbevaringsplass, slik det ofte er med elbiler som egentlig ikke er laget som elbil fra bunnen av.

Når det er sagt, så fungerer EQC utmerket som cruiser. Den egner seg ikke til å kastes rundt i svinger. Til det er den bare for tung, men det er 100 prosent komfort.

EQC er helt klart et behagelig sted å oppholde seg på korte og lange turer. Her får du følelsen av å sitte høyt, og ha oversikt. 

Bilen har masse krefter å ta av. Det er en elbil tross alt, og det er faktisk ikke så veldig lenge siden 5,1 sekunder fra null til hundre var grunn til begeistring.

 

FAKTA: Mercedes-Benz EQC

Reddevidde WLTP: 417

Batteri: 80kWt

0-100km/t: 5,1 sekunder

Lengde: 4762mm

Pris fra: 557 800