MORTEN ABRAHAMSEN/NTB tekst

I 2016 passerte elbilbestanden i Norge 100.000 biler, ifølge tall fra Elbilforeningen. Det betyr at det i dag begynner å bli en del brukte elbiler til salgs som har noen år på veien - med priser som ligger fra 100.000 kroner og nedover.

På FINN motor ser vi at antallet elbileannonser med makspris på 100.000 kroner som markeres solgt eller avpublisert, har hatt en markant økning de siste årene. I tillegg har gjennomsnittlig liggetid gått ned. Dette viser tydelig at det har skjedd og skjer ting i elbilmarkedet. Brukte elbiler er svært populært, sier Eirik Håstein, leder for FINN motor.

Vi har bedt Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen, gi råd om hva man må være oppmerksom på hvis man velger seg en elbil i denne prisklassen. Dette er biler som er fra midten av forrige tiår, med en god del kilometer bak seg. Garantitiden gjerne er utløpt. Og bilene det er flest av på bruktmarkedet, er naturlig nok modellene de ble solgt mest av i perioden.

Nissan Leaf

Med budsjett på maks 100.000 kroner kan du få en Nissan Leaf fra 2016 og tidligere, med kjørelengde på 100.000 kilometer eller kortere.

– Norges mest solgte elbil gjennom tidene har generelt gjort en god jobb, men det er noen ting man bør være oppmerksom på.

Frydenlund trekker fram tilfeller av betydelig lakkrust på eldste Leaf-ene fra 2011 og 2012. I tillegg forteller han at det vært en god del tilfeller der forstillingsdeler og håndbrekkwire måtte byttes etter 100.000 kilometer. Også bærekuler, bærebru og lenkearmer kan være slitt, dette koster det mellom 10.000 og 20.000 kroner å bytte.

– Gjenstående batterikapasitet kan variere mye, avhengig av hvilke ladevaner tidligere eier har hatt, sier Frydenlund.

Leaf har passiv batterikjøling, noe som gjør at kombinasjonen av høy temperatur og batteristatus kan ha gitt slitasje. Sistnevnte gjelder biler som har stått mye med fulladet batteri. Det ideelle for batteripakken er å være ladet til mellom 20 og 80 prosent dersom bilen skal stå parkert over tid.

– I instrumentpanelet er det en bar med inntil 12 streker som indikerer batteritilstanden. Dersom en eller flere er borte, indikerer det at bilen har betydelig redusert rekkevidde, forklarer Frydenlund.

Volkswagen e-Golf

For opptil 100.000 kroner får du 2016-modeller og eldre av Volkswagen e-Golf. De fleste har gått rundt 100.000 kilometer.

– Som med Nissan Leaf har ingen av disse utgavene aktiv, væskebasert kjøling av batteripakken, opplyser Frydenlund.

De typiske problemområdene man kan komme ut for her, er trøbbel med sensorene på varmeapparatet som medfører at de slutter å fungere - og dermed bare blåser kald luft. Dette koster 20.000 til 25.000 kroner å utbedre, man bør derfor sjekke med selger om sensorene er byttet eller ikke.

– Fra 2015 kom e-Golf også med varmepumpe, og jeg har sett enkelte eksempler på at denne må skiftes. Da er prislappen anslagsvis 30.000 kroner. Så sjekk om den er skiftet. Utover disse punktene er det normal batterislitasje som er å påregne, på samme måte som for Leaf, Zoe og øvrige.

Renault Zoe

Også hvis du vil ha en Zoe, kan du få en 2016-modell og eldre for 100.000 kroner. Kjørelengde vil som regel være 60.000 kilometer og nedover.

– Med Zoe er det noen nøkkelfaktorer du må være klar over. Modeller produsert mellom 2012 og 2019, med betegnelsene Q210 eller Q240 og ZE 40, kan ikke uten videre lades på strømnettet i Norge. Dersom du vil ha bilen, sjekk i sikringsskapet om du har 400 volt i strømnettet der du bor, såkalt TN-nett. Nyere boliger og leilighetsbygg har gjerne det. Husk at du vil trenge en ladeboks for å kunne utnytte effekten. Lading på tradisjonelt IT-nett krever en dedikert transformator og gir generelt treg ladefart, sier Frydenlund.

Zoe har vært i produksjon siden 2012, men kom offisielt til Norge våren 2014. Frydenlund sier at rekkevidden ble drastisk mye bedre på 2017-modellen. Fram til 2019 hadde ikke Zoe mulighet for hurtiglading, det positive her er at batterihelsen vil være bedre enn på biler som har vært mye hurtigladet.

Varmepumpen bør du være obs på her også.

– Det har vært eksempler på varmepumper som har røket, og gjerne etter at garantiperioden har utløpt. Her gjelder i prinsippet samme kostnadsintervall som skissert for e-Golf. Sjekk med selger om varmepumpe er byttet, sier Frydenlund.

 

 

 

Sjekkliste for brukt elbil

I tillegg til de vanlige sjekkpunktene ved bruktbilkjøp er det flere ting du bør være ekstra oppmerksom på når du skal kjøpe brukt elbil. Batteripakka er det store usikkerhetsmomentet, og dessverre finnes det enda ikke en god metode for å sjekke den på.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF sier det beste du kan få, er en helsesjekk av batteripakka hos en merkeforhandler som viser hvor mye restkapasitet det er i batteriet.

I tillegg er det lurt å sjekke følgende:

* Batteripakka: Sjekk om bilens batteripakke fremdeles er innenfor garanti.

* Ladehistorikk: Hør med selger om ladehistorikk. Veldig mye hurtiglading påvirker batteriet negativt.

* Underside: Det er alltid viktig å få en bruktbil opp på bukk for å se hvordan det står til under bilen. På elbiler er det ekstra viktig, fordi skader på kassen som beskytter batteripakka kan bety kostbare reparasjoner. Skadene kan gjøre at du må ha ny batteripakke, og det kan fort bli dyrere enn selve bilen om det er en eldre elbil. NAF anbefaler at du tar en test enten hos dem eller på et verksted.

* Bruktimport/vinterbil: Bruktimporterte biler fra utlandet kan være dårligere utstyrt for norske forhold enn biler solgt nye i Norge. Det kan være at de mangler varme i setene, varme i rattet, varmepumpe og andre elementer som ligger inne i det som kalles nordiske pakker. Du kan finne ut av det i vognkortet. Der står det når bilen er førstegangsregistrert, og når den er førstegangsregistrert i Norge.

* Bruktimport/garanti: Dette er også en fallgruve når du kjøper en bruktimportert elbil, ifølge Sødal. I Norge har vi veldig god garanti på bilene, men det er ikke tilfelle i resten av Europa. Så vurderer du en litt nyere brukt elbil, kan du gå glipp av garantirettigheter hvis du kjøper en bil som har vært førstegangsregistrert i et annet land. Noen bilmerker gir samme garanti i hele Europa, men de fleste gjør ikke det. Det er da garantien i det landet bilen først ble registrert i, som gjelder.