MORTEN ABRAHAMSEN/NTB tekst

Med rekorddyr strøm og skrantne vannmagasiner mange steder i Norge kan man lure på om det var så lurt å jobbe for at alle nybilkjøperne skal velge elbil innen 2025. Bruker elbilene rett og slett opp mye av strømmen som produseres i Norge?

Denne problemstillingen har Elbilforeningen regnet på. De har tatt utgangspunkt i forbrukstall de selv har fra de ulike elbilmodellene de har testet, sommer som vinter. Disse forbrukstallene viser at gjennomsnittselbilen forbruker cirka 2 kilowattimer per mil gjennom året. Foreningen har ganget opp forbruket med den gjennomsnittlige kjørelengden Statistisk sentralbyrå (SSB) oppgir for elbiler, nemlig 12.800 kilometer årlig. Det betyr at den jevne husholdning bruker 2560 kilowattimer årlig i snitt på å drifte en elbil.

I tillegg har Elbilforeningen tatt høyde for tap i ladeprosessen ved å legge på forbruket med 10 prosent.

Under én prosent

Det Elbilforeningen fant ut, er at elbilene forsyner seg med 0,8 prosent av vår nasjonale, fornybare strømproduksjon i løpet av et år.

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig hos Elbilforeningen, tar høyde for at tallet kan være litt unøyaktig, da de har brukt dagens elbilbestand satt opp mot tallene for fjorårets strømproduksjon, som var rekordhøy med 157,1 terawattimer.

– Vi tror uansett at bildet vi har presentert, er dekkende. Selv om produksjonen i år skulle bli noe lavere, er bildet klart og tydelig: Den relative andelen av vår fornybare strømproduksjon som går til lading av elbil, er liten, sier Frydenlund.

Analysen anslår at elbilene bruker 1,27 terawattimer i år, mens husholdningene til sammenligning brukte 39,8 terawattimer totalt i 2021 ifølge SSB-tall. Et forbruk som for øvrig var rekordhøyt, Hittil i 2022 ligger det samlede forbruket i husholdningene 15,3 prosent lavere enn i samme periode i 2021.

Hvis alle norske personbiler - det vil si i underkant av 2,8 millioner biler - gikk på strøm, ville det utgjørt 4-5 prosent av den produserte fornybare kraften i 2021.