Emisjonen, en pengeinnhenting gjennom utstedelse av nye aksjer, starter opp på finansieringsplattformen Folkeinvest 10 august. Men det er allerede mulighet for å forhånds-tegne seg eller melde sin interesse.

– Vi er på god vei til å nå målet, med en rekke forhåndstegninger, men vi kan ikke gå ut med summer før kampanjen er helt åpen 10. august sier grunnlegger Ståle Sørensen

Trenger investorer

– Vi er veldig spent på prosessen fremover sier medgründer Joachim Bekkevold Hansen.

– Dette er en ny måte å hente penger på. Vi kaller båten Electric Folkboat så en Folkefinansiering gjennom Folkeinvest hvor alle kan delta er midt i blinken for oss.

Bekkevold Hansen har tidligere etablert og bygget opp en rekke selskaper med stor suksess.

– Vårt mål i denne kampanjen er å hente inn maks 4,7 millioner. Vi har et nedre mål på 3,2 millioner. Summen vil i sin helhet gå til å lage støpeformen som er grunnlaget for masseproduksjon, CE-godkjenne, teste samt produsere de første båtene, sier han.

Planen er å få Electric Folkboat på vannet i 2023.

Klassisk og moderne

Electric Folkboat er et helt nytt konsept. En klassisk båt med moderne teknikk. 

Solceller på taket bidrar til ladningen, og med forsiktig kjøring vil man klare seg helt fint på disse i sommersesongen.

Båten kan lades på en helt vanlig landstrømkontakt og rekkevidden for toppmodellen vil bli Arendal- Hirtshals på en ladning med margin.

– Vi akter å ta den turen som en del av lanseringen av båten.  Det vil ta rekkeviddeangsten av de fleste, sier Ståle Sørensen.

Båten har allerede forhåndsbestillinger og en lang interesseliste med potensielle kunder fra hele Europa.

 

Tekniske Data: ELECTRIC FOLKBOAT
Konstruksjon: Laminert glassfiber med innebyggede flytetanker
Skroglengde: 799cm
Bredde OA: 276cm
Vekt: ca 2500kg
Maks fart med medfølgende motorer: 6,8 knop
Fremdrift: 2x Arka Aquatro 4KW styrbare podmotorer
Batteri 15 Kwh/ 30kw/h / 45 kw/h
Solceller: 960 w/p
Rekkevidde: «Evig» med solceller