GEIR A. ARNEBERG tekst og foto

Emisjonen, en pengeinnhenting gjennom utstedelse av nye aksjer, ble startet opp på finansieringsplattformen Folkeinvest 10. august. En måned senere har de klart målet. Med seg på de syv hav får de med seg 130 investorer.

Sørensen bak roret

Grunnlegger og idèmaker er drammenspolitiker og miljøforkjemper Ståle Sørensen, som har mye kompetanse innen sjangeren. Blant annet i kraft av å eie sin egen elektrifiserte båt, samtidig som han gjennom mange år er ideologisk forankret politisk til miljøvennlig energi.

Selskapet Strømsøboat ble stiftet av de to gründerne sammen.

– Vi er veldig spent på prosessen fremover, sier Joachim Bekkevold Hansen, prosjektets medgründer.

Bekkevold Hansen har tidligere etablert og bygget opp en rekke selskaper med stor suksess. Deriblant Cuboid, en fullskala kantineleverandør med 30 ansatte under navnet Frigg – som i dag dekker behovet til 70 selskaper i Norge.

–Et selskap som vokser og tjener penger, der målet er 300 kantiner innen 2024. Men det skal erkjennes at det var vanskelig å drive under pandemien, sier Bekkevold Hansen.

I tillegg eier og fremleier han et industribygg på 1.500 kvadrat på Pukerud.

–Men jeg startet med Hansen Fres og Klipp, der jeg solgte gressklippere og snøfresere som ble produsert i Kina og kom til Norge i store containere. Det var en nyttig lærdom, sier 35-åringen. 

170 investorer

Hva gjelder emisjonen til Strømsøboat, består altså porteføljen av 170 investorer. Alt signert under en måned etter oppstarten av Folkeinvest.

– Vi hadde et mål på 3,6 millioner. Og denne summen vil i sin helhet gå til å lage støpeformen som er grunnlaget for masseproduksjon, CE-godkjenne, teste samt produsere de første båtene, sier han.

Planen er å få Electric Folkboat på vannet i 2023.

Bekkevold Hansen kan avsløre at sju båter allerede er solgt, og at investorene kommer fra hele Norge, deriblant en rekke drammensere.

Klassisk og moderne

Electric Folkboat er et helt nytt konsept, som Strømsøboeat har brukt ett år på å utforme. Ved hjelp av nederlandske arkitekter har de utformet en klassisk båt med moderne teknikk. 

– Støpejobben og montering vil foregå i Fredrikstad, sier Bekkevold Hansen.

Solceller på taket bidrar til ladningen, og med forsiktig kjøring vil man klare seg helt fint på disse i sommersesongen.

Båten kan lades på en helt vanlig landstrømkontakt og rekkevidden for toppmodellen vil bli Arendal- Hirtshals på en ladning med margin.

– Vi akter å ta den turen som en del av lanseringen av båten. Det vil ta rekkeviddeangsten av de fleste, sier Ståle Sørensen.

– Og så vil den være helt stille, mens den gjør fra seks til åtte knop i timen, sier Joachim Bekkevold Hansen, om båten som får en prislapp på cirka en million kroner.

I tillegg til de sju forhåndsbestillingene, har selskapet en lang interesseliste med potensielle kunder fra hele Europa.

 

Tekniske Data: ELECTRIC FOLKBOAT

Konstruksjon: Laminert glassfiber med innebyggede flytetanker
Skroglengde: 26 fot (799 cm)
Bredde OA: 276 cm
Vekt: cirka 2.500 kg
Maks fart med medfølgende motorer: 6,8 knop
Fremdrift: 2 x Arka Aquatro 4KW styrbare podmotorer
Batteri 15 Kwh/ 30kw/h / 45 kw/h
Solceller: 960 w/p
Rekkevidde: «Evig» med solceller