Europris markerer 30-års-jubileet for starten på det som er blitt Europris-kjeden med 275 butikker over hele landet. Butikk nummer 275 åpnet nylig på Ensjø i Oslo, like ved der NRK skal få sitt nye hovedkvarter. Nytt blir det også her i Drammen når Åssiden-butikken torsdag 6. oktober åpner dørene igjen etter en omfattende ombygging og fornyelse. Alle de nyeste forbedringene i Europris-konseptet er på plass, men mottoet er det samme: Mer til overs.
– Jeg tror kundene gleder seg fælt til åpningen, og det gjør jeg også, sier Henning Jensrud. Han begynte som ringehjelp i Europris her på Åssiden for 17 år siden. Nå er det han som er butikksjef her på andre året. Senest kom han for halvannet år siden fra oppgaven som butikksjef på Strømsø. På veien til toppjobben her på Åssiden, har han også vært på Europris i Mjøndalen som butikksjef. Nyttig erfaring har han også fra to år på Slemmestad, fra Lierstranda, og altså fra Strømsø hvor han åpnet butikken og drev den i fem år.
Flott butikk – mange åpningstilbud
Butikken på Åssiden er med en salgsflate på 2.000 kvadratmeter en av de største i Europris. Nå blir den også den mest moderne. Torsdag blir det kjempemange knallgode åpningstilbud, pluss kaffe, kaker og rød løper.
– Vi ønsker alle velkommen til en flott butikk med mange åpningstilbud og en hyggelig handel, sier Henning Jensrud. -Kundene vil møte et varehus smekkfullt av produkter. Høyt varetrykk – og rett vare til rett pris. De nyeste konseptene Handyman, Lekeplassen og Ren Glede er også på plass til nytte for både den som skal fikse selv, den lekne, og for den som skal holde hus og hjem rent. Butikken er også blitt mer oversiktlig med egne shops in shop, hvor varegruppene er klarere inndelt etter kategorier.
Viktig sesong-avdeling
Alle Europris-butikkene er kjent for å følge sesongene, og alltid ha varer som passer til den sesongen vi er inne i.
– En egen sesong-avdeling er viktig for oss for å fokusere på sesongene, sier Henning Jensrud. -Her skifter vareutvalget i takt med hva kundene er opptatt av til de ulike årstider og sesonger.
Den nye sesongavdelingen vår er blitt ekstremt bra, og nesten dobbelt så stor som den vi hadde tidligere. Det skal vi vite å benytte oss av – ikke minst nå mot jul, sier en spent og forventningsfull butikksjef. Sammen med 14 medarbeidere og alle kundene står han klar til allerede torsdag å pakke ut og vise fram hva Åssiden har fått til jul: En ny butikk med ny innredning og nye farger.
– Alt er blitt finere, fastslår en fornøyd Henning Jensrud.
Fire nye åpnet, fem flyttet i nye lokaler og elleve utvidelser eller moderniseringer
Europris-kjeden åpnet i 2021 fire nye butikker, gjennomførte fem relokaliseringer og fem utvidelser, mens seks butikker ble bygget om og modernisert.
Vokser mer enn markedet
Etter den eventyrlige veksten i 2020 hvor totalveksten ble 27,8 prosent, hadde kjeden i 2021 en vekst på 2,2 prosent. I samme periode hadde butikkhandel innen bredt vareutvalg en tilbakegang på 0,6 prosent (SSB tall fra Virke). Europris har hatt vekst hvert eneste år de siste 29 årene. Den årlige kunde- og markedsundersøkelsen viser at kundene er fornøyde og Europris har hatt fremgang på viktige parametere som pris persepsjon, kampanjer, produkt kvalitet, kundeopplevelse og service. Europris vil fortsette å oppgradere både butikker og kategorier, samt relokalisere og åpne nye butikker for å fortsette å tilfredsstille kundene i årene som kommer.
FAKTA: EUROPRIS
Europris er en butikkjede i sterk vekst med 275 lavprisvarehus over hele landet. Forretningene selger alt fra dagligvarer til jernvarer, dyrefor, vaskemidler, lys, servietter, smågodt, oppbevaring, kjøkkenutstyr, tekstiler, garn, alt til sesongene og mye annet. 35 millioner kunder handlet i 2021 hos Europris til ekstremt lave priser og fikk mer til overs. Kjeden omsatte i 2021 for 8,6 milliarder kroner, har over 2700 medarbeidere og gikk på børs i juni 2015. Hovedkontor ligger i Fredrikstad og hovedlager i Moss.