ØIVIND SKAR tekst og foto

Du er vel ikke blant dem som lar de piggfrie dekkene sitte på bilen året rundt?

Tester viser at det kan være farlig. Vinterdekk er konstruert for å gi best grep på vintervei og når det er kaldt, og deres egenskaper forringes betydelig i varmt vært. Våt sommervei er de piggfrie vinterdekkenes verste fiende.

Dårlig bremseeffekt

Her har du et ferskt eksempel:

Med Toyota Auris Touring har bladet BIL kjørt bremseprøver på fin asfalt. Bilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk av beste kvalitet, veien var knusktørr og sola skinte fra skyfri himmel.

Fra 80 til 0 km/t rullet bilen 31,7 meter før den sto stille. Samholdt med de mange hundre bremsetestene bladet har kjørt i årenes løp, er dette ganske normale tall.

Eksakt den samme bilen ble i fjor sommer bremsetestet med sommerdekk av beste kvalitet på den samme asfalten, under tilnærmet like værmessige forhold og med samme vektbelastning. Da var bremsestrekningen 23,3 meter, som er svært bra.

Alle bremseprøvene er kjørt flere ganger for å eliminere avvik. Bilens bremseevne er blant klassens beste.

Livsfarlig

Dette betyr i praksis at den vinterdekkutstyrte bilen fortsatt har en fart på rundt 40 km/t når bilen med sommerdekk har stoppet. Akkurat det kan være forskjellen på liv eller død for den som eventuelt treffes.

 

10 tips

* Piggdekksesongen varte i år fram til søndag 24. april. I de tre nordligste fylkene kan piggede dekk benyttes inntil 1. mai. Men det er lov å bruke piggdekk etter nevnte dato hvis føret krever det.

* Det gjelder ingen spesielle krav for kjøring med piggfrie vinterdekk om sommeren.

* Minste lovlige mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm på tre firedeler av dekkets slitebane. Eksperter anbefaler minimum 3,0 mm for sikker kjøring.

* Roter dekkene for å få mest mulig jevn dekkslitasje.

* Ekspertene har nå kommet fram til at de minst slitte dekkene uansett skal monteres bak.

* Brede dekk vannplaner raskere enn smale dekk.

* Pass på riktig lufttrykk. Temperatursvingninger påvirker dekktrykket. Riktig dekktrykk står i instruksjonsboken, i en av bilens dørkarmer eller på innsiden av tanklokket.

* Vinterdekkene lagrer du liggende eller hengt opp i felgen, og helst mørkt og kjølig. Men aller viktigst er å ha nok luft i dekkene og at de ikke legges i olje-, bensin- eller kjemikaliesøl.

* Sjekk vinterdekkene for rifter og andre skader. Det kan stå en spiker gjennom dekket uten at du har merket det.

* Sjekk også felgene for skader og lakk over sår i aluminiumsfelgene før de korroderer.