I en undersøkelse InFact har gjennomført for Nationen , svarer 18,3 prosent av de spurte at de vil satse på dieselbil neste gang de skal handle bil.
Det er en liten økning fra 16 prosent som svarte det samme da Sentio gjennomførte en lignende undersøkelse for Nationen for ett år siden.
I samme undersøkelse svarer 34,3 prosent at førstevalget er elbil ved neste bilkjøp – mot 39 prosent for ett år siden.
Hybrid faller
Populariteten til hybridbilene, som regnes som en overgangsteknologi, er også fallende 14,8 prosent sier de vil satse på en hybridbil ved neste bilhandel. For ett år siden sa 24 prosent at hybridbil var førstevalget.
Bilbransjefolk Nationen har vært i kontakt med peker på at både rekordhøye strømpriser og lang ventetid på levering av elbiler kan være blant årsakene til at interessen for elbiler kan ha bremset litt.
Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, peker på at økte strømpriser kan være en årsak til framgangen for diesel, men sier samtidig at strømmen må koste 6 kroner om dieselbilen skal kunne konkurrere.
Diesel lønnsomt om strømpriser er 6 kroner
– Vårt magasin Motor har funnet ut at skal det være like dyrt å fylle strøm på elbilen hjemme som diesel fra pumpa, så må strømprisen ligge jevnt på minst 6 kroner kilowattimen. Det er et stykke dit, bortsett fra noen få timer som har vært tett oppunder, sier han til Nationen.
Men denne meningsmålingen samsvarer ikke helt med hva nybilkjøperne har gjort i 2021.
Mer enn åtte av ti nordmenn som kjøpte ny bil i 2021 kjøpte nemlig en elbil. Elbilandelen for privatkjøp lå i fjor på 83,2 prosent. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Statistikken er basert på tall fra 1. januar til 19. desember 2021.