Polinor – som er et søsterselskap til Polinor Media – er i ferd med å legge koronapregede resultater fra 2020 bak seg. Etter et år med permitteringer, er det veletablerte grafiske firmaet allerede på vei mot nye høyder.

Omsetningssvikt

De siste årene har omsetningen i Polinor ligget på rundt 80 millioner kroner, men for fjoråret sank omsetningen til 50 millioner – med et underskudd på fem millioner kroner som resultat. Tidligere år har selskapet stort sett kvittert ut gode resultater.

– Når mange av våre gode og trofaste kunder innen detaljhandelen, kjøpesenter- og reiselivssektoren måtte holde stengt på grunn av smittevernstiltak, så forsvant behovene deres for trykksaker. Ingen vil bruke penger på å markedsføre noe som er stengt eller utilgjengelig, sier daglig leder i Polinor Tor Harald Kjørsvik.

For å tilpasse seg det nye inntektsbildet, har Polinor måttet redusere noe i bemanningen, samt ty til midlertidige permitteringer. Dessuten har selskapet måttet kutte så mye som mulig av øvrige kostnader. Dette har heldigvis gitt positive resultater og et solid overskudd.

– Fra tidligere år vet vi at 60 prosent av inntektene våre kommer i andre halvår. Derfor er vi veldig stolte over at vi allerede kan vise til et solid overskudd. Året 2021 kommer utvilsom til å bli selskapets beste noen gang, forteller økonomiansvarlig og nyvalgt styreleder Beate Lund Bach. Etter mange år som økonomiansvarlig tiltrådte Lund Bach vervet som Polinors styreleder i februar. Avgått styreleder, Søren Reier Hetland, jobber i dag med Polinors søsterselskaper.

Stolte eiere

Å gå ut med konkrete tall, ønsker ikke Beate Lund Bach å gjøre ennå.

– For å bli en totalleverandør til våre kunder, har vi de siste årene prioritert å bygge opp supplerende selskaper til Polinor. Satsingen har båret frukter og overfor stadig flere kunder leverer vi nå mange ulike tjenester. For mange trykksak-kjøpere er det viktig med ett kontaktpunkt som ordner alt. Det har vi nå. Jeg kjenner ikke til andre grafiske virksomheter i Norge som har et så vidt produktspekter som Polinor. Det er jeg veldig stolt av at vi har fått til, sier Kjørsvik, som vedgår at hans personlige fokus på kjernevirksomheten i PoliNor, alltid vil være å levere flotte trykksaker til gode priser.

– I hele min yrkeskarriere har jeg jobbet med trykksaker, så det er min lidenskap. Da er det godt å kunne legge et tøft år bak seg, og stå sammen med dyktige kolleger og rette blikket framover igjen, sier Kjørsvik.
 

Fakta: PoliNor AS

  • Ble startet i 2003 av Tor Harald Kjørsvik

  • Holder til på Gulskogen i Drammen

  • Utviklet seg fra å være en liten gründer-bedrift til å bli en av Norges største leverandører av trykksaker

  • Stor del av produksjonen er rotasjonsoppdrag og ark-trykk

  • Hovedproduksjonen er DM-er, kundeaviser, blader/magasiner, kataloger og bøker

Inkludert søsterselskapene var det til sammen 31 ansatte i 2019.