GEIR A. ARNEBEREG tekst og foto

For å la det være sagt med det samme; Hos Centralgaragen er ikke Støles lange og tro historie hos samme arbeidsgiver enestående. Den erfaringen deler han nemlig med flere av sine kolleger, deriblant to på delelager og noen på verkstedet og kundemottak.

– Og egentlig sier det vel ganske mye om hvor godt vi som jobber her trives, sier Støle, og får ikke fullrost sine forrige eiere godt nok.

– Det er med et visst vemod man må si farvel til de forrige lokale eierne. Hassel-familien har bidratt til et enestående miljø i en årrekke, sier Støle, daglig leder siden 2018.

Fra skepsis til glede

Spenningen var derfor stor blant de ansatte da de sist uke hadde sitt første møte med sine nye eiere i Sulland Gruppen – kjent for sitt virke innen bil, eiendom og utleieselskapet Autoplan. Og heldigvis var stemningen både god og lyster dagen derpå.

– Våre nye eiere imponerte oss ansatte. Selvsagt blir man urolig og nysgjerrig på fremtiden når man får nye eiere. Men jeg tror de sa akkurat det vi ansatte håpet på, og litt til. Den fremtidige satsingen hos Centralgaragen er tydeliggjort, og vi får en eier som vil trygge de ansattes fremtid, mener Støle.

Han understreker også at satsingen blir som før. Det vil si porteføljen med Hyundai og Mazda forblir uforandret.

Hva gjelder firmanavnet og plasseringen, blir det nok endringer – med tiden.

– Enn så lenge sier vi Centralgaragen, en del av Sulland. Men navnet Centralgaragen vil nok gradvis sjaltes ut. Dessuten blir vi nok ikke værende i lokalene vi har vært i siden 1986 – da Hassel-familien kjøpte eiendommen.

Målet er ifølge Støle å finne et nytt lokale nært tilknyttet andre bilselskaper i Drammen.

– I de ærverdige lokalene vi er i dag, blir vi nok liggende litt for avsides. Dessuten er planen for disse lokalene å lage det til et leilighetskompleks.

I trygge hender

Sulland Gruppen selger cirka 20 000 biler årlig. Synergieffektene for oss er flere. Blant annet ved bedre innkjøpsavtaler, bedre støtte, og et utvidet samarbeid for våre markeds- og serviceavdelinger, forklarer Støle.

Centralgaragen hadde et svært godt år i 2020. 2021 endte også med et godt siste halvår, men fem uker nedstenging under pandemien samt forlenget ventetid på Hyundais flaggskip Ioniq 5, satts e sine spor.

Nå er imidlertid lageret fylt opp. Og nesten alt er elektrisk.

For koreanske Hyundai er Santa Fe, Tucson plug-in-hybrider. Mens Kona, Ioniq 5 og Ioniq kommer i rene elektriske utgaver.

For japanske Mazda er det MX-30 som representerer el-segmentet, i tillegg til Mazda 2, 3 og CX-30 som alle er mildhybridutgaver, mens CX-5 utgis både med bensin- og dieselmotorer. I 2022 kommer også elbilen MX-30, med bensinaggregat, samt CX-60 som plug-in-hybrid.    

– Utvalget er rikholdig, og vi har tro på et godt bilår for oss. Og så skal vi leve opp til våre nye eieres slagord, sier Støle; «Gjør det viktigste først, og gjør det enkelt».

 

 

Drammens eldste bilforretning

Centralgaragen er den eldste bilforretningen i Drammen. Den ble første gang etablert i 1916 i den gamle Landmogården i Nedre Torggate 7. Centralgaragen var både bilforretning og bensinstasjon, og solgte i første rekke Ford, V8-er, Ford Junior og Lincoln.

Andre bilmerker som har vært solgt er Studebaker, Morris, Chrysler, Plymouth, Fargo, Necar, Hansa, Skoda, NSU og Norton Ariel motorsykler.

Da lokalene i Nedre Torggate ble revet, flyttet de til dagens lokale i den nedlagte papirfabrikken Brager på Landfalløya, via Nedre Storgate, Rosenkrantzgata og Øvre Storgate.

Arne Hassel kom inn som eier i Centralgaragen i 1956, og har siden vært i familiens hender fram til 31. desember 2021.

Da ble altså Centralgaragen overtatt av Sulland Gruppen.