MORTEN ABRAHAMSEN/NTB tekst og foto

I elbilenes spede start, for mer enn ti år siden, virket det som det var et stort poeng at de skulle se litt rare ut. Senere svingte pendelen et godt stykke den andre veien, både med Tesla og det faktum at mange elbiler deler karosseri med fossilbiler. Flere av de tradisjonelle bilprodusentene bruker til og med grill som en viktig del av designet på nye elbiler som er bygd som elbiler fra grunnen av – selv om en bil som går på strøm, ikke trenger grill.

Sånn sett er Kia EV6 befriende. Her har Kia virkelig bestemt seg for å lage en elbil, og slengt alle tradisjonelle uttrykk i søpla. Utvendig er EV6 helt unik, ingen andre biler ligner. Heller ikke Ioniq 5, som den deler masse teknikk og plattform med. Morsomt nok er Ioniq 5 også en bil med spesielt design, men på en helt annen måte.

EV6 framstår som lav og bred, med kraftige hjulbuer og en form som ligger et eller annet sted mellom stasjonsvogn og sportsbil. Hjulene er plassert i hvert hjørne av bilen, noe som gir stor akselavstand. Kupeen utnytter at elmotoren foran er liten og dermed muliggjør ekstra mye innvendig plass.

Stramt

EV6 er en elbil fra første tanke, noe som betyr et helt flatt gulv innvendig og mye mer plass enn man skulle tro. Det er ikke noe problem å være fire basketballspillere på tur i denne bilen. To bakovervendte barneseter bak er heller ikke noe stress, men da er det tynt med plass på midtsetet.

Bilen har store hjul, SUV-hjul, og en bakkeklaring som er midt mellom en Tesla Model Y og en Skoda Enyaq. Det er som om Kias designere har plukket elementer fra alle mulige sjangere, noe som kunne blitt kaotisk, men i EV6 fungerer det veldig bra.

Med en vekt på drøyt to tonn trenger bilen et ganske stramt understell for ikke å bli gyngehest. Denne øvelsen er vrien, det er fort gjort at det blir for stramt, og i EV6 er det i strammeste laget. På rufsete vei klarer ikke understellet helt å henge med, men på bedre veier er det helt supert.

Sportslig

Bilen har et sportslig tilsnitt, men styringen er litt ullen, og bilen trives best når man kjører jevnt – noe som klaffer godt med at det er en familiebil. Som i mange av dagens elbiler er det bra med muskler, 325 hestekrefter er mer enn nok.

Vel så viktig for folk flest er kapasiteten på batteriene. EV6 har en pakke på 77 kWt, noe som er ganske standard for bilstørrelsen. Fordelen er at den leverer et pent forbrukstall. Det offisielle er 1,8 kWt per mil, vi opplevde å gå litt under det på en 20 mils tur med blandet kjøring i fuktige forhold og noen plussgrader. Dette tilsier at bilens oppgitte rekkevidde på 48 mil bør være realistisk.

En ekstra bonus er bilens ladekapasitet. Vi snakker om en ladefart på 240 kilowatt ved hjelp av 800-volts lading, som gjør at man får maks ut av de kraftigste lynladerne. Bilen har også mulighet til å sende strøm ut, kanskje ikke så viktig, men man kan lade opp en annen bil eller gi strøm til en campingvogn.

Spesiell

EV6 er en bil som imponerer. Her har Kia laget noe som utnytter alle elbilens fordeler og ikke brydd seg om fossile tradisjoner. Den samme følelsen får man i den nært beslektede Ioniq 5. Begge bilene er ultramoderne fra innsiden og ut. Med Ioniq har Hyundai gått for en moderne retrostil, med kantete linjer i tradisjonen til DeLorean og Lancia Delta. Kia har valgt å lage noe som ikke ligner på noe annet. Som fungerer veldig bra.

Det spesielle designet til EV6 gir dog et par følgefeil. Frontruta har en helningsgrad som gjør at vindusstolpene går langt fram og stjeler mye sikt i en vinkel som er litt guffen, de skjuler nemlig folk og biler som straks vil være rett foran bilen. Vinduet går også så langt bakover at solskjermene dekker til halve sladrespeilet når man vipper dem ned. I tillegg er dashbordet høyt, i starten føles det som man må strekke seg for å se ut.

Man må med andre ord lide litt for at man sitter i en bil som ellers føles unik, framtidsrettet og kul. Det er det verdt. Det er så mye ved denne bilen som gir følelsen av man kjører noe som vil stå seg i årevis framover. Her er det ikke snev av fossilbil. EV6 kunne vært laget av et firma som aldri har befattet seg med eksosrør.

 

Tekniske data

Kia EV6 GT-line AWD

Pris: 521.900.-

Motor: To elmotorer. 325 hk 605 Nm.

Batteri: 77,4 kWt

Maksimal ladefart: 240 kW

Rekkevidde: 484 kilometer

Toppfart: 185 km/t

0-100: 5,4 sekunder

Mål (LxBxH): 4695/1890/1550 mm

Bagasjeplass: 520/1300 liter

Vekt: 2040 kilo

Tilhengervekt: 1600 kilo

(Undersak 2) Pluss og minus

+

En elbil for framtiden

Ladeteknologi

Plass

Forstyrrende a-stolpe

Smal bakluke