– Planen var å selge hele butikken, men så møtte jeg Kazim og vi fant tonen veldig godt. Vi fant ut at vi ville drive sammen, og nå er det han som er daglig leder og tar seg av det meste. Og jeg må jo ha en jobb, så dette ble en god løsning.Torgeir Jahren fant ut at helsen ikke lenger tillot at han drev i samme tempo som de foregående 20 årene. Han møtte veggen kraftig etter å ha brukt dager, kvelder og helger på jobben sin – i tillegg til at han har familie med små barn.
– Kroppen sa fullstendig stopp, sier han.
RÅTASS: Torgeir Jahren sitter på en Kawasaki Ninja H2 SX SE – en råtass, brukt fra 2018. Kazin Jamal, ny eier av Monsterbike, skal fungere som daglig leder. |
To hjul
Kazim Jamil er fra Oslo, der han driver to matbutikker.
– Jeg har ikke motorfaglig bakgrunn, men jeg har kjørt motorsykkel i mange år. Det er min store interesse, sier Kazim.
– Da jeg så annonsen hvor Torgeir ville selge Monsterbike, tok jeg kontakt med en gang, og vi kom til en god avtale. Jeg er glad han er med videre – det er mye å sette seg inn i.
Som eier av Monsterbike får Kazim kjøre butikkens egne sykler, for de tar inn et antall demosykler hvert år fra merkene de forhandler; Kawasaki, Honda og Suzuki.
– Hovedfokuset vårt er to hjul, men ikke cross og lite racing, sier Kazim.
– Når det er sagt, så kan vi skaffe det meste fra forhandlerne våre, innskyter Torgeir, og nevner ATV og vannscootere.
Torgeir kjøpte seg inn i Monsterbike i 2009, og tok over som daglig leder i 2010. Da hadde det vært butikkdrift siden 2006, og butikken har hatt en jevn og god vekst gjennom disse årene. I dag er det 13 ansatte, et tall som har vært stabilt i flere år. Omsetningen i 2020 landet på 35,3 millioner, rundt en million opp fra 2019.
Rekord i fjor
En typisk MC-kundes liv er å kjøpe den første sykkelen ved 18-20 årsalderen. Da er det gjerne noe sprekt med hestekrefter i fokus. Så faller de fra i 30-åra, for da stifter man gjerne familie. Dessverre, mener butikkeierne, er kvinneandelen altfor lav.
– Når de kommer tilbake igjen, er de rundt 45-50 år, og da vil de ha tyngre tursykler, sier Torgeir Jahren.
– Man kan få inntrykk av at alderen på MC-førere har gått opp, men det stemmer ikke helt med statistikken. Noe opp har den gått, men ikke mye. Alderen på MC-eiere kan også være kunstig høy, da barna ofte fører MC-en opp på foreldrenes forsikring fordi det er billigere.
100 SYKLER: Det er til enhver tid rundt 100 sykler utstilt i de store lokalene i Kobbervikdalen. |
– I fjor ble det rekordsalg av sykler, kanskje ikke så unaturlig med tanke på koronasituasjonen. Nysykkelsalget økte med ni prosent, mens mopedsalget har gått ned. Det skyldes blant annet at avgiftene på lett MC ble fjernet, sier Torgeir.
320 nye sykler og 70 brukte ble solgt i fjor.
Monsterbike holder til midt i Kobbervikdalen. Her har de 500 kvadratmeter butikklokale og 300 kvadratmeter verksted i underetasjen.
Forventer bra sesong
Også i år tror Torgeir og Kazim at salget av sykler skal gå bra. Mye på grunn av nyhetene som kommer.
– Hayabusa kommer tilbake, og det er knyttet stor forventning til den. Hayabusa er for mange drømmesykkelen, og den har vært fraværende i fem år nå. Den kommer i ny forpakning, og mange venter spent, forteller Torgeir.
– Suzuki kommer også med GSX-S 950 og GSX-S 1000 og en touringvariant av sistnevnte. Blant Kawasaki sine nyheter venter vi på en ny ZX-10R og en ny Versys 1000. Honda kommer også med noen spennende nyheter som den store scooteren Forza 750. Det har så vidt begynt å komme elektriske motorsykler, men det gjenstår nok litt før det blir aktuelt for mange. MC handler jo også litt om rekkevidde.