GEIR A. ARNEBERG tekst og foto

I slutten av mai kommer det bygningsarbeidere til Synssenteret. Oppgaven er å slå ut veggen inn mot naboen, flytte hovedinngangen – og gjenstarte med dobbelt av dagens butikkareal i løpet av juni.

– Det er vel egentlig bare et tegn på at vi har lyktes, sier Marianne Lauritsen (54) fra Svelvik.

Av de fire optikerne i butikken er hun en av tre eiere, de to øvrige er Elisabeth Cordt-Hansen (54) fra Spikkestad og Ina Sunden (39) fra Åssiden.

I tillegg har de optiker Thea Grødal Olsen (31) fra Mjøndalen ansatt i full stilling.

Dobler arealene

I 2013 startet tre kvinnelige optikere Synssenteret. Etter å ha funnet tonen gjennom samarbeid hos andre optikere, ønsket de å starte noe sammen, skape noe selv – på egne premisser. Ni år senere får de kjenne på lykkefølelsen. Etter å ha opparbeidet et godt grep om kundene i Drammen, må de utvide. Og da leietakernaboen skulle flytte ut, benyttet de sjansen.

– Nå blir det flere synsprøverom, flere arbeidsstasjoner, større område med solbriller og egen avdeling for barn. Vi har siden oppstarten i 2013 stolt på oss selv, satset på høy lokal synlighet og holdt oss til et konsept vi selv har ment passer best i Drammen. Da er det godt å kunne si att vi har lyktes, sier Elisabeth Cordt-Hansen.

Det hun snakker om er langt på vei å investere i egne jobber, både hva gjelder markedsføring lokalt, videreutdanning og spesialisering innen flere fagfelt. Blant annet skolestart, tørre øyne, svaksynte, barn og hjerneslag.

– Optikerfaget er i stadig endring, og tilegnet fagkunnskap har hjulpet oss stegene videre, sier Ina Sundan.

Et blikk for detaljer

Salg av briller handler om mer enn selve brillen. Det handler om tilfredshet og helse.

– Fornøyde kunder er aller viktigst. Og da må jobben gjøres grundig. Fra en kunde kommer inn i butikken, til vedkommende går ut igjen med riktige glass, i riktig størrelse og med riktig innfatning, må man kommunisere godt. Og heldigvis har både teknologien og kvaliteten blitt bedre og valgmulighetene flere, sier Thea Grødal Olsen.

Og valgmuligheter er det også mange av hva gjelder solbriller. Et prioritert felt for butikken videre, skal man tro optikerne.

–Særlig nå i sommerhalvåret er riktige solbriller viktige. Og mange bestiller også med styrke. Men viktigst av alt er kvaliteten. For husk at man med Syden-kvalitet på glassene kun påfører øynene enda mer stråling og forsterker faren for senere øyeskader. God kvalitet på solbriller er derfor alfa og omega, mener kvartetten hos Synssenteret.