GEIR A. ARNEBERG tekst

«En tøff vei leder mot stjernene» kan vi kanskje si på norsk? Selv mener hun at gjennom søle, gjørme og grus skapes en flott tunnel her i Drammen.

Arbeidsinnvandreren på 30 år, med oppvekst, familie og venner på Sicilia, legger altså ikke skjul på at hun stortrives på jobb i elvebyen. Nærmere bestemt på kontoret sitt på Sundland, eller nede i «søla» på anleggsplassen til Bane NOR på Nedre Strøm.

2 MED KOLLEGER Icop at work[1].JPG

Til Norge som spesialist

Giada Nikita Toscano kom til Norge som en av spesialistene vi har behov for når vi bygger tunneler. Enten de går gjennom berg og fjell, eller skal bygges i løsmasser.

Når vi møter henne i en byggegrop på Nedre Strøm her i Drammen, er det som en av nøkkelpersonene fra den italienske underentreprenøren til Veidekke, Icop. Selskapet bidrar med verdifull kunnskap og erfaring som ikke finnes i Norge fra før, opplyser Veidekke om.

Håret flagrer under den hvite hjelmen, mens et våkent blikk saumfarer byggeplassen under store vernebriller. Søla spruter opp mot vernestøvlene der hun strener mot en stor jetpelerigg. Her kjører noen kolleger en høytragende borerigg, med et bor som snor seg flere titalls meter ned i grunnen.

– Vi spyler vann her, mens vi sprøyter sementblanding ned, forklarer Toscano.

Resultatet av spyling, sementinjeksjoner og boring blir betongkjerner på cirka to meters diameter, 10 til 30 meter ned i grunnen, tett i tett.

Kollegene hennes som styrer riggen, har ulike oppgaver tilknyttet arbeidet som pågår for å forsterke grunnen. Fra før av er spuntvegger rammet ned i grunnen, og gitt stive vegger på hver side av det som skal bli en løsmassetunnel og en betongkulvert – også kalt «cut and cover»-tunnel. Denne tunnelen skal kobles på fjelltunnelen som bygges gjennom Strømsåsen – og bli Drammenstunnelen, og sørge for dobbeltsporet jernbane mellom Drammen og Tønsberg.

Med blikk for detaljer

Giada Nikita Toscanos er stadig å se på anlegget med penn og papir og et blikk på de ulike oppgavene kollegene utfører.

– Jobben min er midt mellom kontoret og anleggsplassen, oppmerksomheten min må være på topp begge steder. Enhver liten variasjon i parameterne vi jobber etter kan få store konsekvenser – og påvirke riktig utførelse av arbeidet. Jeg er kvalitetskontroller, og skal sjekke at alt vi utfører er i tråd med kontrakten vi har inngått for hva vi skal levere til Veidekke, sier Toscano.

Hun bærer tittelen site engineer, eller på norsk kvalitetsingeniør, innen jetpeling.

– Jeg ble utdannet bygningsingeniør ved Universitetet i Catania på Sicilia i Italia.

Hun besto eksamen med glans, derfor bestemte hun seg for å ta en mastergrad i Roma. Der tok hun en mastergrad innen anlegg, olje og gass.

Å studere i Roma ble en stor overgang for Giada, som kommer fra en landsby med kun 6.000 innbyggere på Sicilia, Militello i Val di Catania. Til gjengjeld har byen hele 33 kirker. Militello ligger en times kjøretur fra nasjonalparken rundt det vulkanske fjellet Etna.

Katapult til nytt liv i nord

I Roma fullførte Giada også en mastergrad i ledelse. En dag i 2018 fortalte veilederen hennes om en spennende jobbmulighet i utlandet. Det vise seg å vær Acciona Ghella Joint Venture, som da bygde en del av Follobanen i Norge. De trengte en ingeniør som kunne både spansk og italiensk, og i tillegg var god i engelsk. Her hadde Giada gode forutsetninger.

– Jeg tenkte på det som en flott mulighet til å få praktisere det praktiske nivået på den akademiske kunnskapen min. Jeg aksepterte tilbudet uten andre tanker enn det, smiler Giada.

På en uke pakket hun sakene sine, og satte kursen mot Norge.

Det var som å komme med en katapult til en helt annen virkelighet, med minus 20 grader, innlosjert på en brakke midt inne i en skog på Aasland, sier Giada.

Et nytt hjem

Det som kunne bli en trist tilværelse snudde fort til noe bra. Giada fikk nye venner, følte seg hjemme, og steg i gradene i selskapet.

– Livet mitt i Norge ble faktisk så vakkert og fint som jeg håpet på, sier Giada.

– Jeg fikk også sjansen til å ta bestemte kurs for eksperter innen utførelse av betongkonstruksjoner. Så bestemte jeg meg for å lære norsk, og det kan jeg love deg er vanskelig for italienere!

Etter to og et halvt år med mye flytting mellom ulike prosjekter der hun har bodd på anleggsbrakker, har hun nå slått seg til ro i en leilighet nær Aker Brygge. Hun synes veien derfra er kort til arbeid for Icop her i Drammen.