BENTE WEMUNDSTAD tekst og foto

Den omtalte båten står hos Italmarin AS på Tangen i Drammen. Lekkerheten blir er straks klar til å bli løftet ut av sin tørre tilværelse i hangaren og gjenforent med det våte element, for så å bli hentet hjem til sin nye eier. Og prisen? 5,8 millioner.

Selger på høsten

Inne i hangaren står det en rekke båter. Flere av disse er solgt, for hos Italmarin nytter det ikke å komme når lengselen etter hav og sol kommer på våren. De aller fleste båtene de har blir tatt inn på høsten og solgt ganske raskt etter det. Vinteren bruker de til ombygging og oppussing, og når sjøen er farbar og båten klar, kan eieren hente den.

– Vi har en del kunder på Vestlandet, og de kommer hit og henter båten for så å kjøre den langs kysten hjem. Det er en god tur det, men vi har også kunder i Nord-Norge, og da snakker vi en ukestur eller mer, sier Petter Nystrøm.

50 FOT: Petter Nystrøm på akterdekket.

Fire ansatte

Petter Nystrøm driver Italmarin sammen med Bjørn Vidar Lund. Den aller første båten hentet de hjem fra Italia i 1994, og de startet firmaet for fullt i 2005. De er til sammen fire ansatte som alle tar et tak med klargjøringen av båtene. I tillegg sitter Nystrøm og Lund og følger med på nett om det kommer båter de ser det kan være business i. De to andre ansatte er tidligere flymekanikere. Når det kommer til arbeid som polering, motorteknisk eller andre spesielle fagfelt, leier de inn folk fremfor å ha dem ansatt.

– Vi kunne gjerne tenkt oss et menneske til som kan drive med salg og papirarbeid, men vi har ikke funnet den rette. Vi er på et nivå der ting går rundt, og har ingen ambisjoner om å vokse og bli større, sier Nystrøm.

Med trailer

Koronaen har ikke endret så mye for drammensfirmaet. Arbeidsmengden er nokså lik, og den eneste forskjellen er at det er vanskelig å få båter fra utlandet til Drammen nå. Derfor ser de på mer hjemlige markeder.

– Normalt importerer vi rundt 20 båter i året fra Italia, Kroatia og England. I år må vi lete i Norge. Men vi skal faktisk til Nice og se på en båt nå, sier Nystrøm.

Båtene fra utlandet blir fraktet på trailere gjennom Europa – med politieskorte – før de havner hos Italmarin.

KJØKKEN: Velutstyrt kjøkken ombord.

 

Sluttet å ringe

– Vi går ikke lenger på prosjekter der marginene er små, sier de.

– Det er mye arbeid med å kjøpe en båt for å pusse opp og selge igjen. Etter så mange år vet vi hva vi skal se etter.

Etterspørselen etter Italmarins båter har vært stabil og god i alle år, bortsett fra i 2008.

– Da stoppet telefonen å ringe. Det var helt stille. Det var et rart år, sier Nystrøm, og legger til:

– Vi fikk solgt alle båtene vi hadde inne likevel da.

Mot slutten av inneværende år skal Italmarin AS flytte til andre enden av den store hangaren. De trenger mer plass, og ønsker seg mer oppdaterte lokaler. Det er kommunen som er gårdeier, og området er en del av Drammen Havn.