GEIR A. ARNEBERG tekst

Aera leverer identifikasjon- og betalingsløsninger til store kunder og har rundt en tredel av det totale kortvolumet i Norge.

En av grunnene til at Mobit Åssiden kom i posisjon til å gi tilbud var at ansatte i Aera tidligere hadde erfaring med den tekniske kompetansen til den lokale forhandleren i Drammen.

– Utrolig moro å få Aera som kunde. Dette er en kunde som har ambisjoner om videre vekst, og det er hyggelig at vi kan være med på den reisen, sier Key Account Manager Marie Opsahl Juliussen i Mobit Åssiden.


Fysisk ikke langt unna

I dag er det cirka 50 ansatte i Aera, og på den planlagte reisen skal Mobit forsyne virksomheten med teknisk support, desktoper, mobiltelefoner, samt optimalisere møteromsløsninger med lys og bilde. Aera er lokalisert på Skøyen i Oslo og Mobit Åssiden er derfor ikke langt unna om enkelte oppdrag krever fysisk tilstedeværelse.

IT-koordinator Heidi Borge Gjønnes i Aera forteller at de hadde ulike tilbydere.

– Det er flere i virksomheten som har høy kompetanse på IT og denne kompetansen ble benyttet da vi valgte partner, sier hun. Tanken er at Aera også skal frigjøre egne ressurser til andre oppgaver, og da er selskapet helt avhengig av høy teknisk kompetanse utenfra.

Tydelige svar

– Når vi sammenlignet tilbyderne var det forskjell. Vi vurderte profesjonalitet og kvalitet innenfor rutiner og sikkerhet, blant flere faktorer, og Mobit responderte med tydelige svar på våre utfordringer. De hadde god forståelse av virksomheten vår og behovene vi etterspør. Oppfølgingen har vært veldig god, sier IT-koordinatoren.

Aera leverer blant annet betalingsterminal til butikk og nett, mobilbetaling og identifikasjons-løsninger for blant annet adgangskontroll.

– For oss er det veldig inspirerende å få en kunde som driver innenfor et så komplekst marked, fordi vi får anledning til å bruke kompetansen på et særdeles høyt nivå, sier Marie Opsahl Juliussen.