Norsk elbilforening begynte for alvor å trekke tungt i 2019. Siden har vi kjørt rundt 6.500 kilometer i test, i tillegg til tradisjonelle tilhengere - både med og uten kapell. Og vi fortsetter, naturligvis.
Ikke minst følger vi med på den teknologiske utviklingen for både vogner og bobiler. Men siden det tar tid å gjøre dem elektriske, og både Covid-19 og krigen i Ukraina fører til flaskehalser, er det tradisjonell vognteknologi som gjelder.
Om du er svoren tilhenger av dieselbil som trekkvogn er det forståelig at det kan føles fjernt å gå over til elektroner som drivstoff. Min opplevelse, etter møter med Ola og Kari Nordmann på campingplasser land og strand, er at fordommer typisk står i veien. Motstand for det ukjente.
Men først og fremst har jeg møtt mye nysgjerrighet, etter at vogna er rygget lydløst på plass: «Du, åssen er det egentlig å trekke campingvogn med elbil?»
Alle har naturligvis fått ærlige svar. Pluss og minus.
Familievennlig trekkvogn
Når du først har prøvd, er min påstand at du trolig vil prøve igjen. Særlig dersom du er typen som ikke må kjøre 1.000 kilometer om dagen med en mer eller mindre velvillig familie i bilen.
Dersom du nøyer deg med 250-300 kilometer, med lav puls og god tid til å finne ledig plass på neste drop in-camping, er elektrisk trekkvogn svært familievennlig. Og særlig når du slipper å koble fra vogna ved besøk på moderne hurtig- og lynladestasjoner. Da kan vogna brukes til å spise lunsj eller spille en runde ludo.
Jeg har ni år bak meg i Norsk elbilforening, med elbiler til frokost, lunsj, middag og kveld. Da jeg startet fantes det ikke en eneste elbil som kunne trekke tungt. Derfor har Elbilforeningen i alle år tatt til orde for at også elbiler må kunne trekke.
Først i 2016 kom det en elbil med voksen tilhengervekt, nemlig Tesla Model X. Med god temperaturstyring av batteriet, rettere sagt kjøling via både væske og vifter, tåler også elbiler belastningen. Og i løpet av seks år har vi altså fått rundt 30 modeller
Energi i retur i nedoverbakker
Kraften er særs uanstrengt, og det er deilig å slippe støyen fra en forbrenningsmotor. I praksis kan du gli nær lydløst langs dypgrønne vestlandsfjorder. Det er ikke behov for giring, og du får energi i retur når du kjører ned bratte bakker.
Det klarer ikke dieselbilen uansett hvor mye du måtte ønske det.
Og for å svare på spørsmålet før det kommer: Tunge motbakker innebærer drastisk økt energiforbruk, som det også gjør for bensin- og dieselbiler. Men skal du opp et fjell, skal du gjerne også ned på den andre siden.
Dermed blir ikke totalregnskapet for energiforbruk så ulikt som når man kjører å flatere landskap. Det er uansett lurt å ta høyde for at elbilen halverer hverdagsrekkevidden med maksvekt på kroken.
Så hvorfor er det sånn?
- Maks 40 prosent av energien du forbrenner i en moderne dieselbil går til framdrift
- Hvis forbruk er 0,7 l/mil går altså bare 0,28 l/mil til framdrift
- Dersom forbruket øker til 0,9 l/mil med tilhenger, har du økt framdriftsdelen med 0,2 l/mil til 0,48 l/mil, over 70 prosent
- En stor dieselmotor vil dermed i mindre grad merke økt forbruk, fordi den er ineffektiv i utgangspunktet
- En elmotor har virkningsgrad nær 90 prosent. Jo høyere virkningsgrad, jo større vil økningen i forbruket være - fordi du allerede har hentet ut innsparingen med en effektiv elmotor
Behov for teknologisk utvikling
Dagens tilhengere og campingvogner er ikke spesielt godt tilpasset moderne tider. Påløpsbremsen stikker av med betydelige mengder bremseenergi i bratte bakker, i form av at den «holder igjen» bilen mer eller mindre – avhengig av hvor jevnt du klarer å kjøre.
Dette er energi bilen kunne utnyttet. Derfor gir vi også våre innspill til mulig teknologisk utvikling: Én framtidig løsning kan være en kraftigere kobling til bilen enn dagens, der tilhengeren regenererer strøm i samspill med bilen. En annen at tilhengeren leverer returstrøm til egen batteripakke, i «trådløst» samarbeid med bilen.
Der noen kanskje tror elbilenes inntog innebærer campingbransjens undergang, er jeg opptatt av å peke på hvilke muligheter de innebærer.
Til for eksempel å dra på fricamping, uten mulighet til å koble vogna til en stikkontakt. Da kan elbilen brukes som batteribank for livet i vogna. Flere modeller har allerede denne muligheten.
Da kan du hive gassflaska for godt, og ikke være redd for at vogna ved et uhell skal gå i lufta mens familien sover.
PS. Sjekk testseksjonen på elbil.no for å finne grundig dokumenterte tester av elbil og campingvogn.
FAKTA: Trekkekapasitet på elbiler
Modell |
Maks tilhengervekt (kg) |
BMW iX |
2.500 |
Tesla Model X |
2.250 |
Audi e-tron 50 / 55 quattro |
1.800 |
Mercedes-EQ EQA 300 / 350 4MATIC |
1.800 |
Mercedes-EQ EQC 400 4MATIC |
1.800 |
Volvo C40 |
1.800 |
BMW i4 M50 / eDrive 40 |
1.600 |
Hyundai IONIQ 5 |
1.600 |
Kia EV6 |
1.600 |
Tesla Model Y |
1.600 |
Volvo XC40 |
1.500 / 1.800 |
BYD Tang |
1.500 |
Hongqi e-HS9 |
1.500 |
NIO ES8 |
1.500 |
Nissan Ariya |
1.500 |
Polestar 2 |
1.500 |
Audi Q4 e-tron 45 / 50 quattro |
1.200 |
Skoda Enyaq iV80X |
1.200 |
VW ID.4 GTX |
1.200 |
Audi Q4 e-tron 35 / 40 |
1.000 |
Skoda Enyaq iV60, iV80 |
1.000 |
Tesla Model 3 |
1.000 |
VW ID.4 |
1.000 |
Ford Mustang |
1.000 |
Renault Megane E-Tech |
900 |
BMW iX3 |
750 |