Du har kanskje lagt merke til dem: Større hurtig- og lynladestasjoner for elbil er nå lokalisert på parkeringsplassene ved Gulskogen senter, Buskerud storsenter og CC.
Det viktigste med disse stasjonene er at de - vel å merke foreløpig - er store nok til å ta unna et antall ladende elbiler samtidig. For bare få år siden fantes ingen av denne størrelsen i drammensområdet, bortsett fra Teslas superladestasjoner - i Lier og Hokksund.
Men disse var kun for Tesla-eiere. De nye og større hurtig- og lynladestasjonene er for elbileiere flest, mens Tesla er i en prosess med å åpne opp sitt nettverk. Foreløpig er det 15 åpne superladestasjoner i Norge, men ingen av dem ligger i drammensområdet. De nærmeste er Sentrum P-hus i Oslo, Sandefjord (Fokserød) og Notodden.
Stadig flere raske ladestasjoner på kjøpesentra passer som hånd i hanske for den som vil gjøre unna shopping samtidig som bilen lades opp. Resultatet er at du i praksis ikke roter bort dødtid på lading underveis.
Men – og dette er viktig – du er nødt til å passe på at bilen ikke blir stående unødig lenge. Det beste, både for egen lommebok og for å unngå kødannelse, er at du ikke lader mer enn til 80 prosent batterikapasitet.
En lang rekke elbilmodeller tilbyr heldigvis enkel oversikt over ladeforløp i app, slik at du ikke bidrar til å lage unødig kø og dra på deg ekstrakostnader.
Den første på Marienlyst
Den første skikkelige hurtigladestasjonen i Drammen ble satt opp på parkeringsplassen utenfor Marienlyst stadion i starten av 2014, snaut tre år etter at landets aller første hurtiglader kom på plass på Lura utenfor Sandnes. Selskapet som sto bak het den gang Grønn Kontakt. De har senere skiftet navn til Mer, men stasjonen er der fortsatt.
De siste oppgraderingene av eksisterende, lokale hurtigladestasjoner i Drammen er kommet på Circle K på Rundtom og Shell Brakerøya.
På Rundtom var det fra start først tre klassiske hurtigladere (50 kW) og én 150 kW-lynlader. For kort tid siden forsvant en av de klassiske, mens to som leverer 150 kW kom på plass.
På Shell Brakerøya er det i løpet av mars kommet til to lynladere som kan levere maks 300 kW hver seg, alternativt halve effekten til fire biler. Stasjonen har lenge hatt saktere, klassisk hurtiglading med fire uttak som har levert 50 kW, i tillegg til noe supplerende saktelading (maks 22 kW).
Dermed har Rundtom/Brakerøya-aksen fått langt støre tyngde på raskere lading av elbiler, i og med at BKK / Eviny også har en fin stasjon utenfor CC – med fire ladere som kan levere maks 150 kW (eller dele effekten på to, til åtte biler, dersom alle uttak er i bruk).
Langs E18 inn mot Drammen ligger det også en hurtigladestasjon ved Esso i Kobbervikdalen, som allerede har noen års fartstid.
Her er det to 150 kW-ladere som kan dele effekten på inntil fire biler, i tillegg til fem klassiske hurtigladere (50 kW).
Stiligste Circle K i Kongsberg
Norsk elbilforening har ment, siden hurtigladingens barndom i 2011, at lading ideelt sett bør skje i tilknytning til tjenestetilbud. Tenk kjøpesenter, kulturtilbud, friluftsliv, bensinstasjon eller spisesteder langs veien.
Dersom det finnes tjenestetilbud i nærheten, kan man slå i hjel ladetiden underveis uten at den i praksis merkes. Joda, det finnes enkelte elbilmerker som gir deg muligheten til å strømme Netflix og tilsvarende på skjermen mens du lader, men det er fortsatt ikke feil å strekke litt på beina eller få unna noen nødvendige ærend.
Om det er oppholdsrom og toaletter i nærheten er det dessuten en fordel. Nå kommer de moderne energistasjonene, som også inkluderer dette, for fullt. Den første stasjonen i vårt område som virkelig tar dette helt ut, er Circle K Kongsbergporten.
Her finner du seks lynladere (maks 300 kW) under tak, foran stasjonen, mens flytende drivstoff må fylles bak. Stasjonære batterier, som lades via solcellepaneler på taket, bidrar til å ta ned energistasjonens effekttopper.
Stasjonen er et tydelig eksempel på hvordan energistasjoner kan – eller bør - se ut i vår tid, og det vil bli mange flere tilsvarende i årene som kommer.
FAKTA: Hurtig- og lynladestasjoner i Drammen kommune
- Recharge (Esso Kobbervikdalen)
- Recharge (Shell Brakerøya)
- Recharge (McDonalds Åssiden)
- Recharge (Shell Mjøndalen)
- Circle K (Rundtom)
- BKK / Eviny (CC)
- BKK / Eviny (Buskerud storsenter)
- Mer (Marienlyst stadion)
- Mer (Gulskogen senter)
- Mer (Orkidéhøgda, Mjøndalen)
- Lade i Norge (Albjerk Bil Drammen)
- Lade i Norge (Albjerk Bil Lier)
- EV Powercharge (Orkidéhøgda, Mjøndalen)
Operatør nevnt først, så plassering / tjenestetilbyder. Gå inn på ladekart.elbil.no for å finne detaljer (antall uttak og effekt) om de forskjellige ladestasjonene. Hurtiglading defineres som ladeeffekt fra 50 til 150 kW, mens lynlading gjelder 150 kW og oppover.