GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Siden 19. november i fjor har Khalil og Svendseid Mikkelsen drevet butikk for første gang i sine liv. De omtaler det begge som en slags guttedrøm. At produktene og forretningskonseptet ble yrkesklær, var mer tilfeldig.
–Vi spurte kamerater og venner hva de syntes vi burde satse på. Flere sa at yrkesklær ville være et smart valg. Vi tok dem på ordet, sier Khalil til Drammensavisa.
Han er butikksjefen i lokalene i Øvre Eikervei 5. Med seg på laget har han altså Svendseid Mikkelsen som er og vil være den synlige konsulenten i butikken.
Svenske merkevarer
I første omgang har de landet på svenske merkevarer. Blåkläder er en av butikkens to foreløpige agenturer. Det andre er Topsweed – i utgangspunktet en liten svensk familiebedrift som i vårt naboland er i ferd med å slå seg stort opp.
–Det er begge solide produkter. Det ene merket langt mer kjent enn det andre. Men det handler jo om kvalitet og pris, sier Khalil.
Foruten de svenske yrkesklær, er butikken fylt med småprodukter som avløp-åpnere og noen kjemiske produkter – i tillegg til salg av byggvarmere.
– Varebeholdningen og utvalget får heller vokse i takt med at samfunnet åpner opp igjen, summerer Svendseid Mikkelsen.
Ukjent farvann
Ingen av de to drammenserne har tidligere jobbet i butikk, men har planene klare for hvordan fremtiden vil bli.
–Vi er klar over at det tar tid å bygge opp dette firmaet. Og så bruker vi tid på å sette oss inn i hvordan ting fungerer. Men vi har fått en OK start og sikret oss gode lokaler – og i tillegg har vi lagt inn i budsjettet at vi skal benytte den første tiden på å bli kjent med markedet i våre nye roller. Det handler selvsagt om salg fra butikk, parallelt med salg via sosiale medier og utvikling av egen salgsside på nett, forklarer Svendseid Mikkelsen.
For drammensere flest er han nok best kjent som primus motor i Megabandet og i rollen som lyd- og lys-produsent i sitt eget firma Prima Lyd og Lys gjennom 30 år, og med Elvefestivalen som en av sine oppdragsgivere.
Målet til duoen hos Drammen Yrkesklær er å gjøre driften til et levebrød innen to år, der første delmål på veien er å få inn en tredje medarbeider innen oppsøkende salg.
–Vi vet det er flere konkurrenter som driver med yrkesklær rundt Gulskogen, men det tror vi er en fordel, sier Asif Khalil offensivt.