GEIR A. ARNEBERG tekst og foto

DineHome startet i Drammen i 2019 med en tidlig versjon av systemet.

– Dette var ikke var helt topp innrømmer Gulliksen, men det var en begynnelse. Etter en periode ble «DineHome 2.0» utviklet med bakgrunn i det han så manglet i «DineHome 1.0»-versjonen. Denne ble lansert og testet i Drammen i slutten av januar 2020, og ble tatt godt imot av både restauranter og kunder. I januar 2021 kom første Franchisetaker inn, og DineHome åpnet i Lillestrøm i februar.

– Vi fikk en god mottakelse i Lillestrøm og Strømmen, og har fått veldig gode tilbakemeldinger fra både restauranter og kunder. Det var i utgangspunktet flere restauranter som ikke ønsket en slik tjeneste, men som likevel valgte å satse på oss. Det er vi både takknemlige og stolte over. På grunn av vår service og kvalitet, har flere restauranter valgt bort tilsvarende tjenester fra andre aktører, sier Gulliksen.

Han mener mye av grunnen er at de tar under halvparten i kommisjon i forhold til andre aktører – som Foodora, Just Eat og Wolt.

Kinesisk elbil-satsing

I motsetning til de fleste konkurrerende selskaper på hjemkjørt fast-food eller restaurantmat, har pandemien satt noen kjepper i hjulene for Gulliksens nye Dine Home. Han venter nemlig på de første 30 el-bilene fra Kina. De som sjåførene hans skal benytte for å bringe varm mat hjem til blant annet Drammens befolkning. Men det betyr ikke at konseptet hans har stått på vent. Tvert imot.

I Drammen – der gründeren bosatt i Kongsberg har sitt hovedsete – har han gjort avtale med et 20-talls restauranter. Og i sin opprinnelige hjemkommune Lillestrøm har han via franchising oppnådd samme antall. På begge plassene har han sjåfører som står parat til å kjøre ut restaurant mat hver eneste dag fra klokken 14 til 22.

– Vårt konsept er litt annerledes enn de andres, forklarer Gulliksen, og understreker at leveringsmetoden og konseptet baserer seg på hjemlevering med «varmgaranti», altså minimum 60 grader i det maten når kunden. Drammen er full av kjempegode restauranter som bør kunne levere maten til de som er hjemme også. Om det er familiemiddag, selskap, date eller hva enn det måtte være. La de hjemme få muligheten til å spise fra sin favoritt restaurant hjemme også, sier Gulliksen.

Han fremhever blant annet de egen utviklede baggene som holder varm mat varm på vei til kunden.

Holder alltid maten varm

Gulliksen viser fram en varmebag og varmeplate som kobles i bilens sigarettenner.

Og hva gjelder biler, så er han ikke lite ambisiøs der heller.

De spesialdesignede bilene har han enn så lenge holdt hemmelig. Nå letter han på sløret.

– Jeg har selv vært med i prosessen med å utforme og designe bilene, som blir laget i Kina. De får en rekkevidde på 24 mil, og en utforming som ligner litt som Postens biler. Bilene er tilpasset vårt bruk, er litt lengre og sprekere enn Postens biler, og vil sørge for å holde et grønt stempel på firmaet, sier Gulliksen.

Det nye systemet er basert på prediktiv teknologi som evaluerer den mest effektive måten å distribuere bestillingene. Det er basert på plasseringen av restauranten, sjåføren og kunden. Systemet hjelper til med å forutsi tiden det vil ta å tilberede et måltid, som bidrar til å effektivisere leveringsprosessen. Dette betyr at sjåførene er i stand til å fullføre flere leveranser per time og dermed øke sin inntjening, samtidig som restaurantene får økt antall leveranser og salg. Dessuten får kundene maten enda raskere levert.

Garanterer rask levering

DineHome har med sitt system kuttet leveringstiden med over 25 prosent, med en snittlevering inklusiv matlaging på 33 minutter.

Før utviklingen av systemet hadde Paal Gulliksen et møte med Mattilsynet for å kartlegge deres krav ved varm matlevering. Leveringsbagen ble designet og laget for å tilfredsstille deres krav om at maten skal holde minimum 60 grader levert kunden. Gulliksen mener DineHome er et av få, om ikke de eneste, som tilfredsstiller dette kravet. Nå driver han og utvikler egne pizza-esker, emballasje for hamburgere, sushi og annen mat som skal gjøre at maten opprettholder den beste kvaliteten på reisen hjem til kunden. Videre jobber han altså med å få en grønnere levering uten at det går utover kvaliteten på maten. Blant annet med kjøretøyet som er spesiallaget for nettopp matlevering.

– Med de innovasjonene vi jobber med på leveringssiden skal vi kunne levere kvalitetsmat på en økonomisk og miljømessig måte som opprettholder kvaliteten og myndighetenes krav, sier han.

Vikingenes take away

Mange tror at take away er en amerikansk greie, men ser vi litt i historien så hadde faktisk de norske vikingene take away-mat med seg på tokt rundt om i verden, men på den tiden het det: Ferdaskrin. Altså ett skrin eller kiste laget i tre som vikingene hadde med seg sin mat i. Nå «noen» år senere kommer altså selskapet DineHome og tar konseptet Ferdaskrin inn i teknologiens verden – og vil gi byens befolkning Take away fra Drammens beste restauranter.

 

FAKTA: DineHomes historie

DineHome er et 100 prosent norsk foodtech-selskap med hovedkontor i Drammen. Take away tjenesten DineHome har vært gjennom store forandringer de siste halvannet året, og samtidig som det vokser i Norge tar nå DineHome steget til utlandet. 

I Norge er har selskapet lansert tjenesten sin her i Drammen, Lillestrøm og er i full fart inn i Oslo. Parallelt med denne veksten jobber Paal Gulliksen med å utvide DineHome til Sverige, Island, Tyskland og Spania. DineHome har også signert franchise takere i Asia som har startet opp og jobber med å signere opp restaurantpartnere.

DineHome har gjennom analyser av markedet, hardt arbeid og målrettet utvikling av et konsept har gjort det til det DineHome er i dag. Gulliksens dager går med på å kontinuerlig utvikle systemet, kvalitetssikre tjenesten, følge opp drift samt mye innovasjon for å sikre at forbrukeren får en opplevelse så nært den de kan få i restauranten som mulig. Som han sier; – Det er jo for ille når kokkene bruker så mye tid på produksjon og presentasjon, hvis ikke vi kan levere maten slik de har tenkt. Vi må vise respekt for maten, restauranten og kunden i vårt arbeid for å kunne levere maten slik restauranten mener det bør bli servert. Det er også riktig at alle ledd i kjeden tjener penger på hver enkelt transaksjon, og derfor er vår kommisjon under halvparten av hva de andre aktørene tar av restaurantene.