GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Lokalt engasjement er viktig. Og i en koronatid der den norske dagligvarebransjen setter nye rekorder, er det godt å registrere at mye av inntekter og penger blir igjen i nærområdet.
Egen lykkes smed
Alle Rema 1000-butikker drives som franchise. Eirik Hauger (44) tok over Rema 1000 på Lierstranda for nøyaktig fem år siden. Et lite jubileum. I fjor omsatte Rema 1000-butikken hans for 123 millioner kroner. Han er distriktets største i denne kjeden både i størrelse med 1.260 kvadrat, 22 lokalt ansatte – og høyest omsetning. Det har han vært i alle sine fem driftsår.
– Selv om vi har en strategisk god plassering, handler ikke den høye omsetningen bare om det. Vi har en sterk lokal forankring, dyktige ansatte som kan kundebehandling, og en oversiktlig butikk med et rikholdig vareutvalg. Men hadde jeg fått velge, kunne jeg også tenkt meg en direkte adkomst til hovedveien i tillegg, sier Hauger.
Selv er han gått gradene i Rema-systemet. Etter varehandelskolen på BI, ble han kjøpmann i Rema-systemet året etter. Først med ett år på skolebenken i Rema-systemets Rema Talent i 2005/2006, og altså som driver og eier av butikken på Lierstranda fra 2017.
– Her er jeg min egen lykkes smed. Alle våre butikker baserer seg på at man skaper sine egne resultater, sier Hauge.
Lokale satsinger
Om vareutvalget i Rema 1000 på Lierstranda er stort, er det lokale tilsnittet begrenset. Det meste av det lokale finnes i frukt og grønt, slik som Crispy-salat, urter, dill og tulipaner fra Lier, cider, epleprodukter og jordbær fra Egge, bær fra Bærgården surkål og rødbeter fra Sylling, øl fra Haandbryggeriet – samt lomper og lefser fra Buer.
– Utvider man lokalbegrepet litt, har vi jo også en del fra Delikat Fabrikker også. I tillegg til drikke fra Aass Bryggeri. Men slik Rema 1000 er organisert går det meste gjennom Bama. Vi er regulert på en måte som gjør at vi eksempelvis ikke kan kjøpe direkte fra bonden, sier Hauge, men understreker at de lokale varepartiene tross alt selger jevnt over godt.
– Vi forsøkte en periode å samle lokale produkter i samme hylle, men fant fort ut at omsetningen økte når det ble plassert sammen med tilsvarende varekategori. Slik vil det fortsatt bli.
Den lokale forankringen er mer tydelig på tjenestesiden. Bortsett fra ham selv som pendler hver dag fra Oslo, er alle de øvrige 22 ansatte fra Drammensområdet.
– Og så har vi forsøkt ha fokus på miljø, med et lokalt tilsnitt. Blant annet gjennom sponsing, Dernest har vi blant annet påvirket over halvparten av kundene til å trykke på pantelotteriet. Det har gitt oss en «best i klassen»-merkelapp og gitt Røde Kors i Lier nesten 300.000 kroner i året.
Hauge forteller videre at han også vektlegger arbeidsmiljøet, blant annet gjennom sammenkomster, utflukter og felles julebord.
– Koronaen har hindret oss de siste to årene, men de mange tiltakene vi har hatt har bidratt til sterkt samhold og et godt arbeidsmiljø. Slikt teller, sier butikksjef Eirik Hauger.