MARIANNE BERGVALL tekst og foto

Jarle Naustvik er den ene gründeren bak Luado – den andre er svogeren Edvard Eikeland. Ideen fikk Edvard da han bodde i Brasil i 2016. Han la merke til at naboene fikk besøk av ulike folk – en med verktøykasse én dag, en med vaskebøtte den neste. Og fikk høre at de ble formidlet gjennom en plattform, hvor en travelt opptatt huseier med ti tommeltotter kunne finne hjelp til det meste.

Naustvik som var familiemann med to barn og hus og travel jobb, lurte da på hvordan det var i Norge, om man trengte å få utført småjobber. Og han fant ut at det var tjenester tilgjengelig, men de manglet noe sentralt, etter hans oppfatning – ansvarlighet og kvalitetssikring.

– Den aller letteste arbeidskraften du får tak i, er svart. Det er ikke bra for den som utfører jobben, og det er litt utrygt for den som får jobben gjort. Så vi tenkte at det må gå an å formidle jobber basert på det nordiske verdigrunnlaget, som tar vare på mennesker. En plattform som forplikter seg på det som grunnlag – rettferdighet og ansvarlighet, forteller Naustvik.

Og dermed var de i gang – han og svogeren. Sammen med digitalbyrået DayTwo skapte de den digitale plattfomen Luado.

– Vi ville at alt arbeid som ble utført via vår plattform, skulle være ansvarlig og hvitt. Så vi tok kontakt med skattemyndighetene, og fikk god veiledning og hjelp der. Vi etablerte et konsept med fastpris. Vi tok kontakt med If Forsikring, og fikk på plass en avtale om forsikring av alle jobber. Det var banebrytende for en formidler av småjobber i Norge, sier Naustvik stolt.

IKEA banker på døren

Da Luado fikk engasjert sine første fiksere, måtte søkerne gjennom en omfattende prosess med registrering, intervju og dokumentering av kompetanse. Alle hadde fast timepris, og regler rundt skattebetaling og forsikring. Alle oppdrag skulle få en tilbakemelding av kundene. Det ble stilt klare krav. De som var registrert som bedrift ble sjekket opp mot momsregister og andre registre. Denne plattformen skulle aldri bli en formidlingssentral for svart arbeid.

- Vi har vært opptatt av åpenhet og å hjelpe folk å ta riktige valg. Hvis noen av våre fiksere er i ferd med å nå ulike grenser for skatteinnbetaling, får de varsel fra oss med informasjon om hva de må gjøre videre. Vi praktiserer nulltoleranse for svart arbeid på plattformen, forteller Naustvik.

Og så en dag kom en epost som åpnet helt nye dører. Den var fra IKEA, og tittelen lød «IKEA + Luado =?»

- Det ble et møte mellom oss og IKEA, og ikke lenge etter startet et spennende samarbeid opp. Det har vært starten på en enorm vekst, og på en måte en belønning for at vi tok noen klare verdivalg tidlig.

Og så kom de andre

I tur og orden er det flere storbedrifter som har fulgt IKEAs eksempel. Sist ute er JYSK, som nettopp har inngått avtale med Luado. Luado-fikser Knut Erik Bokna har skrudd sammen om lag ni hundre IKEA garderobeskap. Når han skal i gang med et JYSK garderobeskap, sitter det i fingrene – det er sjelden det er behov for et blikk på monteringsanvisningen. Det som for deg og meg hadde tatt en helg eller en uke eller aldri blitt vellykket, gjør Knut Erik på et par timer. Og da er det skrudd sammen så det holder.

Ikke alle nordmenn har oppdaget at det å skru sammen IKEA møbler og JYSK og alle de andre er et fag – det er ikke noe enhver ektemann skal forventes å kunne. Eller sønner og døtre, som mener de kan det meste. En vinkelsofa fra IKEA er ikke et hjørne og en del til høyre og en del til venstre, skru de tre sammen og putt på haugen med puter etterpå. Hjørnesofaen kommer i 81 deler. Garderobeskapet på to ganger én meter fra JYSK kommer med en monteringsanvisning på 34 sider. Hagemøbler er et tema for seg. Det verste nå for tiden er griller, som alle skal ha, og som alle tror de kan skru sammen selv – helt uten problemer.

Enda en ny ting i internettverdenen er at de fleste kjøp får en karakter fra kjøperne – med stjerner fra null til fem. På store kullgriller går det som regel dårlig, med bare kritikk og forferdelse fra kjøperne – som ofte har resignert på sammenskruingen og levert ‘hele dri…n’ tilbake. Som en kunde skrev: ‘Kjøp denne og forsøk å skru den sammen med kona, om du ønsker en veldig rask skilsmisse!»

Vi ser for oss at de river seg i håret og anklager hverandre, når de ikke finner ut av de hundre delene som skal settes sammen. Og ender med å klaske til hverandre med grillspadene, før den halve grillen får et velrettet spark. Det er da noen skulle sagt at hjelpen er nær – en nettbestilling unna.

Trenger folk med evner

– Har dere på gang noen avtale med bedrifter som selger griller? Som ser ut til å være det nye, store fortvilelsesområdet for helt vanlige nordmenn?

– Vi jobber hele tiden med å utvide avtalene våre, men har ikke noen fast avtale med en grill-leverandør enda. Men på Luado kan man enkelt oppgi hva man ønsker hjelp til, og så vil man med en gang se om det er noen tilgjengelig som kan hjelpe. Og sånn er det at vi har plass til alle som har en evne, et talent – noe de har lyst til å hjelpe andre med, og få en ekstrainntekt på.

– Når en går inn på Luado og søker etter fiksere i Drammen, er det litt ulikt om en kan få hjelp utifra hvor i byen man bor – hva betyr det?

– Det betyr at vi trenger flere fiksere i Drammen for å kunne imøtekomme en stadig økende etterspørsel fra kundene i byen. Så jo flere fiksere vi har i stallen, desto flere kunder kan vi hjelpe. Det kan være profesjonelle montører og håndverkere som driver for seg selv, men det kan også være en håndverksbedrift som ønsker påfyll av småjobber innimellom større ting. Vi er også på jakt etter studenter, eller det kan være nevenyttige folk som er i full jobb, men kunne tenke seg å gjøre noe på kveldstid. Vi ønsker oss pensjonister, eller det kan være leger som har lyst til å gjøre noe annet på fritiden. Her er mulighetene mange, og det er bare å registrere seg på Luado, sier Naustvik.