For de som ikke allerede kjenner ham er Lucas Braathen en av verdens mest spennende alpinister i World Cup sirkuset som for alvor slo igjennom da han vant åpningsrennet ned den beryktede «veggen» i Sölden. Samarbeidskolleksjonen er en hyllest til den stilfulle æraen som markerte slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Lucas har lenge hatt en sterk fascinasjon med denne tiden og stilen den representerer. En perfekt miks av glamour og eleganse, en tid hvor det var rom for fargerike bohemer og store individualister som raskt ble kulturelle ikoner betydelig større enn idretten de representerte.

– Vi har brukt mye tid internt på strategiarbeid etter Covid og ønsker fremover å fokusere betydelig mer på våre røtter rundt produkt, samt en forenkling av forretningsmodellen, forteller Alexander Eskeland, gründer og daglig leder.

– Vår styrke har alltid vært å innovere klassisk design, gjennom bruk av moderne materialer og produksjonsmetoder. Fremover skal vi smale inn fokus litt og utvikle færre, men bedre produkter. Det er det eneste som er bærekraftig for både planeten og for oss. Vi skal også bli mye flinkere til å kommunisere direkte med kunden vår og særlig digitalt må vi løfte oss mange hakk. Det skal rett og slett bli mye enklere å forstå merkevaren og vår plass i deres liv, forklarer günderen videre.

Med fokus på å øke sin digitale tilstedeværelse, satser SWIMS stort med lansering av en splitter ny nettside.

Med en norsk investorklubb har SWIMS kjøpt tilbake merkevaren fra amerikanske eiere, og vender hjem til Norge. Nå lanserer de altså sin nye Limited Edition signaturkolleksjon, og satser stort med reposisjonering.

INNOVATIV PRODUKTUTVIKLING OG TIDLØST DESIGN

Lucas Pinheiro Bråthen har en sterk fascinasjon for skisporten fra 70- og 80-tallet da toppidrettsutøverne kledde seg glamorøst i stilfulle skiantrekk, gjerne tettsittende med kontrastfarger og store striper. Som en hyllest til nettopp denne gylne epoken med kulturelle ikoner, androgyn estetikk, og discoglamour, har Lucas skapt en unik og stilfull signaturkolleksjon. Kolleksjonen, bestående av fem essensielle plagg til vinterhalvåret, har fokus på funksjonalitet, kvalitet og design. Gjennomgående i alle plaggene er «The Pinheiro Stripe» som er en stripe av farger som representerer Lucas og hans brasilianske røtter. «I vinter skal vi bringe retro-design og litt sårt tiltrengt glamour tilbake til skisporten», smiler Lucas Pinheiro Braathen.

FAKTA: SWIMS

  • SWIMS ble grunnlagt i Oslo i 2006, med en visjon om å gi nytt liv til den glemte, klassiske kalosjen. Det hele startet med den enkle ideen om å forvandle kalosjen, et rent praktisk produkt, til et stilelement med personlighet.

  • SWIMS i dag er et moderne skandinavisk merke med DNA som bygger på ideen om å redefinere og forbedre. Produktene selges globalt, blant annet i 11 Mono Brandstore i Asia og Midtøsten, og en Brand store i Oslo.