Det uavhengige analysebyrået EPSI Rating Norge har nok en gang undersøkt kundetilfredsheten i den norske bredbånds- og tv-bransjen. Altibox, som leveres av Viken Fiber over store deler av Østlandet, går igjen seirende ut av samtlige kategorier: Bredbånd privat, bredbånd bedrift og tv privat.

- Koronaviruspandemien førte til mye større bruk av bredbåndet på grunn av hjemmekontor, hjemmeskole, gaming og økt konsum av underholdning. Når kundene stiller høyere krav til tv og internett, er det veldig kjekt at vi igjen ender opp med de mest fornøyde kundene, sier administrerende direktør Anne Berit Rørlien i Viken Fiber.

Altibox får en kundetilfredshet på 70,6 i kategorien bredbånd for privatmarkedet, et hestehode foran bransjegjennomsnittet på 62,5. Scoren er en markant økning på nesten to prosentpoeng for Altibox, mens den generelle bransjescoren har gått litt ned.

- Vi har arbeidet langsiktig med å bygge ut solid fibernett med høy kapasitet og tror at dette er en del av forklaringen på resultatet. Nettet vårt tålte pandemien godt, og det tror vi kundene satte pris på, sier Rørlien.

I kategorien bredbånd bedrift får Altibox en score på 72,2. Her er bransjescoren 67,2. I TV-kategorien oppnår Altibox en score på 70,1, langt foran bransjesnittet på 61,3.

Viken Fiber bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester fra Altibox til over 200 000 husholdninger og bedriftskunder i Viken, Oslo, Vestfold og Telemark.

 

EPSI, kundetilfredshet bredbånd privatmarkedet 2021: 

  1. Altibox: 70,6 
  2. HomeNet: 64,4 
  3. Telenor: 58,7
  4. Telia: 57,6
  5. NextGenTel: 57,4

Øvrige bredbåndsaktører: 67,7 

Bransjesnitt: 62,5 

 

EPSI, kundetilfredshet bredbånd bedriftsmarkedet 2021: 

  1. Altibox: 72,2
  2. Telia: 69,5
  3. Telenor: 66,6
  4. GlobalConnect: 62,3
  5. Eidsiva Bredbånd: 62,1

Øvrige leverandører: 69,5 

Bransjesnitt: 67,2

 

EPSI, kundetilfredshet tv-distribusjon 2021: 

  1. Altibox: 70,1
  2. RiksTV: 66,2
  3. Allente: 62,1
  4. Telenor: 56
  5. Telia: 53,7

EPSI Rating Norge foretar en nasjonal og uavhengig måling av kundetilfredshet og lojalitet innen telekombransjen.