GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Hansen er hva man kategoriserer som litt mer en gjennomsnittlig bilinteressert. I sitt eget 300 kvadratmeter store salgslokale på Nøsted ved Svelvikveien står eksemplarene på rekke og rad. Fra den lekreste røde Ferrari til Austin Healey – en eksklusiv og ekte britisk veteran fra 60-tallet.
Han rår over et 20-talls biler, alle med sin egen spesielle historie. Og alle med en fellesnevner; biler som Jan Erik Hansen syntes var tøffe da han vokste opp. Så enkelt, men likevel så krevende – og ikke minst eksklusivt.
– Det var en hobby som jeg etter hvert begynte å tjene penger på. Det har gitt meg mange store opplevelser gjennom hele livet, sier Hansen om sin samlemaniske interesse for særegne biler og merker. Han skynder seg å legge til at alle bilene er til salgs og ligger ute på finn.no.
Startet med en Vespa
For Jan Erik Hansen ligger så absolutt ikke bilinteressen i genene. Det var mer en tilfeldighet.
Det startet i det små med at han fikk jobb på Engene Bensin og Service, Texaco, i Engene 100 som 14-åring. Som 16-åring fikk han endelig råd til å kjøpe en Vespa.
– Men da jeg fylte 18 byttet jeg denne til en Boble som jeg fikk kjøpt av bensinstasjonens eier Per Lomsdalen. En Boble jeg stylet opp og utstyrte med Porsche-bremser hentet i Tyskland. Vespaen ble samtidig byttet til to motorsykler; en Ariel 500 samt en Norton 16H. Interessen var født, forteller Hansen.
Da Jan Erik Hansen fylte 21 sluttet han i jobben på bensinstasjonen. Han ble selger av kontormaskiner i Oslo for M. Nissen Lie – med 25 prosent i provisjon.
– Jeg husker jeg hadde Ullern Bil som kunde. Eieren Gunnar Ringerike ønsket seg min BMW Alpina 2002 TII touring med 170 hester som jeg tidligere hadde kjøpt på Gol for 38.000 kroner. Jeg fikk en ny BMW 320i 1976-modell i bytte med minimalt mellomlegg
Interessen for veteranbiler kom noe senere. Som selger for Esselte gjennom 16 år, gjorde Hansen en genistrek som fikk fart på både bilkjøpene og hans videre næringsdrift.
– Jeg solgte inn lommeregnere som premie i Bokklubben, med solid avanse. Det endte med et salg på 70.000 lommeregnere. Og da kan du tenke deg resten sjøl, sier Hansen og smiler.
Suksesshistorie
Da Jan Erik Hansen fylte 38 startet han Computerland. En suksesshistorie som la det økonomiske grunnlaget for Hansens videre engasjement, blant annet gjennom nye Nøsted Brygge.
Men bilinteressen er blitt latent. Og i dag har han blant annet skaffet seg agenturet på AC Cars for Scandinavia gjennom selskapet Mocom. Som han selv sier.
– Et segment hvor de som har flere biler kan få noe ekstra morsomt, som få andre har.
– Han forteller om en siste versjon i Carbon og med aluminiumsramme som produseres i disse dager, i begrenset opplag opptil 663 biler med 663 hester og en prislapp på snaue fire millioner.
– Det er en nisje. Potensialet ligger kanskje på 10 til 20 eksemplarer i året. Den første kommer til sommeren, forteller Hansen. AC Cars har nå fått en sveitsisk forretningsmann inn som majoitetseier og AC Cars, et 120 år gammelt bil merke skal nå relanseres og bilene skal produseres i Tyskland.
Han ser på dette mer som en virksomhet som kan generere større inntekter ved siden av investeringene på Nøsted Brygge.
– For selv om jeg selger biler og veteranbiler etter premisset om hva jeg selv kan gi terningkast seks – og biler som fasinerte meg under oppveksten – så ligger fremtidige muligheter til bedre forretning i AC Cars.
Rally – Jorda rundt
I billokalet på Nøsted står de altså linet, den ene sprekere enn den andre. Og vedlikeholdet blir heller ikke skuslet med.
– Jeg har en meget dyktig bilmann ansatt, som kan det som bør kunnes om biler, og som daglig jobber med å restaurere og ivareta bilene før salg, sier Jan Erik Hansen.
Men at bilene til Hansen står der for syns skyld, er langt fra sannheten. Ingen i Drammen har kjørt flere rallyløp enn denne eiendomsinvestoren på Tangen. Vel og merke rallyløp i den mer eksklusive klassen, slik som Rally des Alpes, Rally Transamerica fra Buenos Aires til Cap Horn, eller Rally Japan, fra sydspissen til nordspissen av øya.
– Det har blitt ganske mange løp med årene. Minnerike sådanne, bekrefter Jan Erik Hansen, som mer enn gjerne skulle hatt enda bedre tid til å kjøre enda flere løp. Alvis Speed 25 skal nå selges i England og en Mercedes 220 Seb 1964 modell som tidligere har vunnet Rally Monte Carlo med Monty Karlan som fører.
*På Nøsted Brygge vil det bli etablert t billoft på 1.000 kvadrat, hvor beboere har prioritet for vinterlagring av veteran, sportsbil eller superbil.
*På Nøsted Brygge har Hansen sin egen store samling av oljemalerier i store formater av Jan Brænde (født 1951). Han driver nå Storøygarden i Bøverdalen som utvikles til en turistdestinasjon med 48 sengeplasser og galleri.
FAKTA: Deltagelse i internasjonale Classic Rallies
2006 Rally des Alpes (Mercedes Benz 280 SL Pagode (1968)) (alpepass i Sveits og Østerrike)
2007 French Revolution (Rallye Maserati 3500 GTI (1962)) (skogsveier I Burgund)
2010 Rally des Alpes (Alvis Speed 25 (1935)) (alpepass i Sveits og italia)
2011 Rally des Alpes (Alvis Speed 25) (alpepass I Sveits og Frankrike)
2012 Tiger Rally (Alvis Speed 25 (1935)) (Malaysia/Thailand/Laos/Kambodsja)
2013 Rally Cape Horn (Alvis Speed 25 (1935)) (Buenos Aires til Ushuaia)
2013 Paris -Madrid (Alvis Speed 25 (1935))
2015 Trans America (Alvis Speed 25 (1935)) (Halifax til San Fransisco)
2016 Paris-Vienna (Maserati 3500 GTI (1962))
2016 Flying Scotsmann (Alvis Speed 25 (1935))
2017 Samurai Challenge (Alvis Speed 25 (1935)) (Japan fra syd til nord)
2018 Paris-Amsterdam (Alvis Speed 25 (1935))