– Matvarer og alkoholfrie drikkevarer har trukket ned tolvmånedersveksten i konsumprisene i flere måneder. At prisene på mat går ned, og ikke opp, viser at konkurransen i dagligvaremarkedet bidrar til å holde prisene nede, sier Vibeke Andersen, bransjedirektør for dagligvare i Virke. 

Avgiftsendringer trakk ned KPI for mat og drikke med 0,4 prosentpoeng på tolvmånedersbasis i januar 2022. Det siste året har prisene falt klart mest for alkoholfrie drikkevarer (leskedrikker var ned 12,6 prosent).

Matvareprisene stiger normalt i januar. De siste fem årene har prisene i snitt gått opp med 1,5 prosent denne måneden. I fjor steg prisene 0,8 prosent i januar.

– Det er mange faktorer som påvirker prisene på dagligvarer. Vi ser at både økte råvarepriser internasjonalt og fra den norske landbruksindustrien, økte fraktpriser og høy strømpris får konsekvenser, sier Andersen.