MARIANNE BERGVALL tekst og foto

På parkeringsplassen Torgeir Vraas plass på Strømsø betalte én kunde med app, og endte med å måtte betale 24 kroner for tre minutter. Neste kunde betalte med en tyvekroning, og fikk en halvtimes parkering for pengene.

En undersøkelse av automaten gir ingen oppklaring. Her får en ikke mindre enn fire mulige måter å betale på: med mynter, kort, den rosa appen Easy Park, eller appen Apcoa Flow. På automaten står det en rungende reklame for Apcoa: «Alltid billigst». Men når fysisk tyvekroning ga en halvtime – hvordan henger dette sammen?

Apcoa Parking Norway er parkeringsselskapet som drifter en lang rekke private parkeringsplasser i Drammen, deriblant Torgeir Vraas plass, og driftsdirektør Carl-Erik Martinsen forklarer takstsystemet:

– For å begynne med begynnelsen, så står det ‘Alltid billigst app’. Det betyr at vår egen app, Apcoa Flow, alltid skal være billigere enn de andre app-alternativene på våre områder, sier han og utdyper:

– Å parkere er som å handle i butikken, hvor du får ulike måter å betale på – det kan være med kontanter, kort eller Vipps. På parkeringsautomaten kan man betale med mynter, kort eller én av flere apper. En betaler for en påbegynt tidsperiode på en halv time, og derfor koster ett minutt og 30 minutter det samme, forklarer Martinsen.

– Men det var billigere med mynt – skal ikke appen egentlig gjøre det billigere?

Dyrere med app

– Med mynter koster parkeringen 20 kroner for en halvtime. Betaling med app gir en del ekstra fordeler, og dermed kan det forsvares at det blir litt dyrere med appene. Easy Park er en betalingsløsning med et påslag på minst fire kroner, og maks 15 prosent. En halvtime koster da 24 kroner med den appen. Med appen Apcoa Flow er det kun to kroner i påslag, uansett hvor lenge du står, forklarer Martinsen.

– Men om en står et minutt over halvtimen, blir det jo da 46 kroner med EasyPark appen og 42 kroner med Apcoa Flow – er ikke det ganske stivt for en halv time?

– Det stemmer at man da betaler for en ny halvtime, og i tillegg varierer prisene for hver betalingsløsning. Om prisen er riktig eller høy kommer an på hvordan en ser det – å betale 40 kroner for en kopp kaffe på en kafé kan også være dyrt, men riktig hvis folk vil ha den kaffen. På samme måte er privat parkering et kommersielt foretagende med mål om å tjene penger. Mens for eksempel kommuner kan regulere priser etter i hvilken grad de ønsker biler i sentrum eller ikke, så lever vi av å selge parkering, og ønsker at flest mulig skal parkere på våre plasser. Noen steder er parkeringsplasser et knapphetsgode, og da kan prisen bli høyere. Men om prisen blir altfor høy, så vil ikke folk parkere der. Her er prisen regulert av tilbud og etterspørsel, akkurat som andre markedsprodukter, sier driftsdirektøren.

Billigere med offentlig

Om man har tid til å lete etter en litt billigere parkeringsplass, vil en finne det på de kommunale plassene – disse er gjennomgående billigere enn de private. En offentlig parkeringstime koster 29 kroner, og 43 på de aller mest sentrale områdene i sentrum. På de tre parkeringshusene Thams, Blich og Grev Wedel kan en stå gratis etter klokken fire. Lørdag etter klokken tolv er det gratis, og hele søndag.

Virksomhetsleder for parkering i Drammen kommune, Claus Mølbach-Thellefsen, opplyser at prissystemet er det samme i alle pris-sonene:

– Selv om prisen er høyere på de mest sentrale plassene, betaler du kun for den tiden du står parkert. Vi har ikke tidsbestemt minstetid på noen av de våre plasser, hverken på gateplan eller i parkeringshusene våre, sier han.

Gratis etter klokken fire

En tommelfingerregel for offentlig eller privat er at all gateparkering i byen er kommunal. Når det står Easy Park på de kommunale automatene, er det fordi det er én av tre apper kommunen tilbyr som betalingsløsning – de andre to er Way to Park og Parklink.

Virksomhetslederen opplyser at de de private utgjør cirka 50 prosent av det totale antallet parkeringsplasser i Drammen. Så da kan det være mye å spare på å se seg rundt.