– Vi venter en større økning av henvendelser i februar og mars, for det er da etterdønningene fra de høye strømregningene vil komme som inkassosaker. Nå bruker vi tiden til å rigge oss som best vi kan for å hjelpe folk som ikke kan betale regningene og ta imot henvendelsene vi vet vil komme. Akkurat i disse dager er det energiselskapene som kjenner sterkest på trykket fra kundene, sier Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor.

Fra strømregningene sendes ut til de overføres inkasso kan det gå rundt 45 dager. Før en sak sendes til inkasso vil man motta et inkassovarsel med 14 dagers betalingsfrist.

Kredinor merker likevel en økende trafikk av henvendelser. Størst er trafikken til vanlige telefonlinjer og chat, men henvendelser til den nye rådgivingstelefonen Kredinor Strømtelefon er også økende.

– Fellesnevneren for henvendelsene er at folk ikke klarer å betale strømregningene de har fått, samtidig er også kapasiteten til å betale andre regninger i faresonen. De ønsker veiledning om hva som skal prioriteres og diskutere utsettelser eller delbetaling, sier Thorstensen.