Det er Veidekke som er entreprenør for bergtunnelen. Ingeniørgeolog Hilde Kolden fikk æren av å skyte den aller siste salven. På slaget kl. 14.00 fredag 7. januar var den siste biten med fjell i bergtunnelen historie.
Dette var en viktig milepæl i arbeidet med å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen.
Lovord fra lederen
Prosjektleder i Bane NOR, Hanne Wiig, var full av lovord over jobben som er gjort.
– En stor milepæl er nådd. Veidekkes tunneldrivere har gjort en fantastisk innsats i de to årene som sprengningsarbeidene har pågått. I en periode var det sprenging ved ni stuffer, og fremdriften har vært veldig god. Jeg er veldig imponert over innsatsen.
Da den første salven gikk 19. desember 2019, var det med flere inviterte gjester til stede. Men i dagens situasjon var det bare mulig med en mindre markering for de som var på jobb. Det la imidlertid ingen demper på gleden over å endelig ha kommet gjennom. En velfortjent kakebit ble det også tid til.
Fire tog i timen
Selve hovedløpet av tunnelen er seks kilometer lang, men inkludert evakuerings- og servicetunneler er det 11 kilometer med tunnel som er sprengt ut. Totalt er det sprengt rundt 1.800 ganger i bergtunnelen, og det er fraktet ut ca. 1,4 millioner anbragte kubikkmeter med sprengstein.
Nå er det vann- og frostsikring som gjenstår i tunnelen. Støpearbeidet er allerede i full sving fra Gulliksrud.
Dobbeltsporet fra Drammen til Kobbervikdalen skal være ferdig i 2025. Da vil det bli mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.