Medlemmer i Norsk elbilforening har siden forsommeren i år hatt tilgang til batteritest som rabattert medlemsfordel.

Fra start kunne man ta testen ved Vikings kontrollstasjoner i Drammen, Oslo og på Jessheim. Fra senhøsten kan testen gjennomføres ved alle Vikings stasjoner i Norge, og er dermed i praksis blitt landsdekkende.

Norsk elbilforening ble grunnlagt i 1995, og har i dag over 120.000 medlemmer. Testen er blitt en realitet gjennom vårt samarbeid med leverandøren Aviloo Battery Diagnostic og Viking. Kunder bestiller time hos sistnevnte for å sette opp testen, som gjennomføres i løpet av en uke.

Fulladet batteri

Testen starter med fulladet batteri, og er ferdig når du har kjørt det ned til ti prosent gjenstående kapasitet.

I dag er elbiler i praksis allemannseie, med omtrent 550.000 elbiler på norske veier.

I takt med at en økende andel av elbilflåten blir eldre, og går ut av garanti, har vi gjennom flere år vært på jakt etter en uavhengig batteritest.

Bilprodusentene har sovet i timen på dette området, med sterkt varierende tilbud for sjekk av batteritilstand. Informasjonskvaliteten har vært svak hos enkelte, i tillegg til at prisene hos merkeverksted ofte har vært mer enn stive.

Derfor var timingen i høyeste grad riktig da medlemstilbudet ble lansert i juni. Norsk elbilforening ble først med å tilby en slik test.

Hovedmålet er å sørge for at alle våre medlemmer skal få testet batterihelsen i sin bil. En viktig konsekvens av tilgang til slike tester, er at vi både opplyser bruktmarkedet og hjelper til med å sette riktig bruktverdi.

Burde opplyses

Informasjon om batterihelse bør helt enkelt bli en naturlig del av bruktbilsalget, slik at folk unngår å betale for mye – eller bli regelrett lurt – for en bil med mye dårligere batteri enn man kunne tro.

Helt sentralt for det løpende vedlikeholdet av en elbil er best mulig forvaltning av batteripakken. I hverdagen handler det først og fremst om å unngå at batteriet lades fullt, uten at bilen tas i bruk.

Årsaken er at fulladede celler i batteripakken blir «stående i helspenn». Litt overført kan det sammenlignes med at du står og flekser musklene dine over tid, noe som slett ikke er behagelig.

Det beste er derfor å fullade batteriet kun når du trenger bilens fulle rekkevidde, noe som særlig gjelder dersom du har en moderne elbil som i utgangspunktet går langt. I disse bilene er det ofte enkelt å sette ønsket ladenivå, enten i app eller direkte i bilen.

Uansett hvordan vi snur på det, trives battericellene best mellom 20 og 80 prosent av maks tilgjengelig kapasitet. Dersom bilen skal stå parkert, er altså dette intervallet det beste.

80 prosent lading

Husk at overveiende andel hurtig- eller lynlading vil øke slitasjen på batteripakken over tid. Skånsom hjemmelading, og helst ikke over 80 prosent i hverdagen, er det beste.

På moderne biler som har lang rekkevidde, og som ikke kjøres veldig langt i hverdagen, holder det for mange å lade én gang i uka.

Med bevisste ladevaner øker derfor også sjansen betydelig for at bilen din kommer godt ut av en test av batterihelse.

Det er allerede en lang rekke testede biler som har kommet ut med over 90 prosent av originalkapasitet etter mellom 100.000 og 200.000 kilometer kjørt. Dermed kan de, jevnt over, ha samme bruksmønster som de hadde som nye.

Men vi har også sett negative unntak, som underpresterer betydelig. Dette gjelder det å være oppmerksom på, særlig dersom batterigarantien er i ferd med å utløpe. Denne er som regel 70 prosent av kapasiteten som ny, men betingelsene varierer fra modell til modell. Sjekk hva som gjelder for din bil.

Dersom elbilen du vurderer å kjøpe skulle ha betydelig kapasitetsreduksjon, handler det om å avgjøre om den er priset deretter og om den passer til ditt bruksmønster.

Dersom batteriet er i toppform, vil naturligvis bilen ha en langt høyere verdi.

 

Fakta: STÅLE FRYDENLUND, fra Drammen

Norsk Elbilforenings seniorrådgiver og testansvarlig 

Ståle Frydenlund jobbet i Norsk elbilforening siden 2013, og dermed vært midt i den heftige elbilveksten gjennom disse årene - med oppdrag både nasjonalt og internasjonalt. Jobber i dag som seniorrådgiver / testansvarlig i foreningen, og har testet det aller meste av tilgjengelige elbilmodeller (cirka 150) i perioden. Rundt 750 biler prøvekjørt / testet totalt gjennom årene, tidligere via roller som bilskribent i Vi Menn og Aftenposten.