MARIANNE M. JONASSEN tekst og foto
– Da vi var yngre spilte vi de tradisjonelle spillene. Etter å ha spilt oss gjennom flere runder Trivial Pursuit og Geni i voksen alder fikk Eilif ideen om å lage et kombinert kunnskaps- og strategispill for 15 år siden, forteller broren Åsmund Svensson.
To spill
I flere år jobbet Eilif Svensson som økonomisjef ved siden av stillingen som daglig leder i hans eget brettspillfirma Aporta Games. Etter at han sa opp økonomijobben i 2017 har han jobbet fullt med utvikling og salg av nye brettspill.
Å være en liten aktør i et verdensomspennende marked har til tider vært veldig tøft. Derfor bestemte Eilif og Åsmund Svensson seg for å danne Chilifox Games sammen i 2020. På den måten fikk Eilif flere bein å stå på.
– Selskapet vårt var nystartet da Covid-19 brøt ut, så vi har derfor ikke kommet på markedet med våre spill før i høst, sier Eilif.
Den engelske utgaven av Doodle Dash er laget i 2.000 eksemplarer og den nordiske i 4.000. Før jul vil den norske versjonen av Doodle Dash være på markedet, ifølge brødrene.
– Grunnideen til Doodle Dash kom fra venneparet og familien Buvarp, forteller Åsmund.
400 på fire dager
Det andre spillet som ble lansert på verdens største internasjonale brettspillmesse i Essen tidligere i høst var «Riverside».
– Riverside ble hausset opp før messen, og vi solgte 400 eksemplarer på fire dager, tilsvarende ett spill hvert femte minutt, forteller Åsmund, som jobber fulltid som lærer ved Kjøsterud skole.
Ifølge Åsmund Svensson har responsen fra «gamere» som har testet ut Doodle Dash vært veldig bra.
– Vi ligger inne på en topp 10-lista over tidens beste selskapsspill hos en anmelder på YouTube. Og etter lanseringen i Tyskland har vi solgt over 10.000 eksemplarer til land som Kina, Korea og Spania.
I Riverside kan opptil seks deltagere spille sammen. I Doodle Dash syv.
– I den norske versjonen av Doodle Dash er det 450 forskjellige ord en av deltagerne kan gjette når det tegnes av de andre spillerne. Og i terningspillet Riverside er det fem millioner muligheter til å spille spillet ved hjelp av et modulært brett, forteller Eilif.
Lang prosess
Fra en idé ligger på bordet til spillet gis ut kan det gå inntil 14 måneder, forklarer Åsmund.
– Det ligger mye jobbing bak hvert spill vi lanserer. Og vi gir heller ikke ut spill på markedet før vi er 100 prosent sikker på at produktet er kvalitetssikret fra vår side, legger han til.
Spillene som brødrene Svensson gir ut, er i utgangspunktet ikke å finne på det de beskriver som massemarkedet. Men ved hjelp av en distributør vil Doodle Dash kunne kjøpes i norske butikker.
– Hvis man ikke har en stor distributør i ryggen er det vanskelig å komme inn på massemarkedet – eksempelvis hos bokhandlere. Med Doodle Dash har vi vært heldige som har fått en stor distributør på laget, forteller Eilif Svensson.