GITTE JOHANNESSEN/NTB TEKST

Thea Glenton Raknes (34), som ble Spellemann-nominert for albumdebuten med mørk, alternativ pop, flyttet nemlig fra hovedstaden til Hurumlandet. Der har hun bodd seg til de siste årene sammen med kjæresten Cato «Salsa» Thomassen – og etter hvert to barn.

Hun forteller hvordan de «leide dyrt» i Oslo da hun var gravid og drømte om hus med hage og nye omgivelser.

– Vi hadde et Finn-søk med en radius på én time rundt Oslo, og da dukket dette huset etter hvert opp. Det var helt tilfeldig at vi endte opp her, ingen av oss hadde vært her ute før visningen og dagen etter eide vi et lite rødt gårdshus med utsikt til fjorden, drivhus i hagen og et gammelt bryggerhus som vi har laget studio inni!

Ensomhet, hav og blomster

Studioet fikk navnet Helt Vilt, og her spiller Thea inn sine nye sanger – som i følge plateselskapet antok mer rural inspirasjon fra damer som Dolly og Emmylou på sommersingelen «Poisoned Apple». Hun påpeker at de fleste låtene hennes faktisk høres litt folky ut helt i starten når hun lager dem på kassegitar.

– Denne gangen ville jeg la dem låte mer sånn på plate også, mer opprinnelig og uten å nødvendigvis «poppe» dem til. Jeg har ganske eklektisk musikksmak, så neste gang kan det godt komme inn helt andre farger – selv om jeg bor midt blant høner, traktorer og rabarbra!

Likevel tror hun at omgivelser og tempo har noe med hva slags musikk man lar seg inspirere til.

– Ja, det er helt sikkert. Jeg tror all kunst påvirkes av rammene den skapes i. Jeg merker at ensomhet, hav og blomster går igjen i tekstene mine, jeg er jo langt unna byen og nettverket mitt som jeg før bodde midt oppe i. Det med tempoet hadde jeg ikke tenkt på, men det er helt klart et lavere tempo på livet her ute. Veldig deilig. Så når du sier det, er det godt mulig låtene jevnt over har lavere bpm nå faktisk!

Velforening og pensjonister

I sitt nye liv er Thea Glenton Raknes med i velforeningen på Filtvet og har fått seg «en fin liten vennegjeng» med folk i alle aldre, som hun skravler, drikker te og driver med hagearbeid med. Mange er pensjonister, og hun erklærer at hun elsker å høre dem fortelle om ting de har opplevd. Det kan det bli låter av.

For Thea blir inspirert ikke bare når hun er engasjert, frustrert, sint eller lei seg – også historier, gjerne helt vanlige folks historier, funker.

– Alle har jo noe interessant å fortelle, og jeg er veldig glad i å lære om alt mulig folk driver med og kan. Når det er varmt og jeg kan farte rundt liker jeg å bare kjøre eller gå litt på måfå og oppdage en ny bondegård, et rart lite museum, et galleri eller et lite lokalmiljø hvor det finnes en butikk, en pub, noen stamgjester, forteller hun.

Barn og album samtidig

Ikke bare bor hun med kjæresten: Hun jobber også sammen med ham om de nye låtene, som samles i albumformat til senhøstes slipp.

– Vi er stort sett ganske enige om det meste når vi lager musikken. Men jeg er også ganske bestemt, pirkete og i tillegg utålmodig – så det er ikke alltid like god stemning, nei! ler hun og medgir at det med lockdown på toppen har vært «sjukt intenst» til tider.

– Man klarer ikke alltid å skru av studio, gå inn i stua og skru på hyggelig middagsmodus liksom. I tillegg har vi jo to barn sammen, hvorav det yngste barnet ble båret frem og født i løpet av denne albumprosessen. Så det har vært en god blanding av fantastisk, slitsomt, rørende, hormonelt og kaotisk til tider. Men til syvende og sist føler vi oss kjempeheldige som får lage musikk sammen og er begge veldig stolte av resultatet – ikke minst at vi kom i mål.

Denne gangen har hun prøvd å frigjøre seg fra trender som rår og råd om å høres slik og slik ut.

– Jeg har opplevd det som vanskelig å bli fortalt at jeg bør velge én retning og en tydelig stil for å være et mer salgbart «produkt» som folk synes det er lett å velge fra en hylle. Det er klart at en presset bransje tenker på inntjening, algoritmer og så videre. Men når resultatet blir at musikken skal passe systemet – og ikke omvendt, må man bare si stopp.

Døende blomsterhoder

Derfor har hun prøvd å bare lage «det som komme» på det nye albumet. Lage en skive som låter som henne, og som folk kan finne noe nytt i, forteller hun til NTB. Platen har fått den noe nysgjerrighetsfremkallende tittelen «Deadheading», som er et engelsk hageuttrykk Thea har fra mormoren.

– Det er når man klipper av de døende blomsterhodene så det skal komme nye, friske skudd. Jeg liker veldig godt det symbolske ved den handlingen. Jeg har jo flyttet fra byen, startet på nytt, øver på et nytt liv med ansvar for to andre små nye liv. Jeg prøver å kutte ut noen destruktive sider ved meg selv og heller dyrke andre egenskaper. Så skjer det veldig mye inne i dette hodet mitt, som jeg kanskje gjerne skulle roet ned en del hakk – selv om jeg altså gjerne vil beholde det.

Mange av tekstene handler om identitet, hvem hun nå er, når byen henger litt igjen sammen med savnet av å være ung og fri – nå som hun er landsens tobarnsmor med drivhus og potetåker.

– Jeg husker vi lærte om overganger da jeg studerte sosialantropologi. Hvordan livene våre er bygget opp rundt overganger – og hvordan folk lager ritualer rundt dem. Fødsel, dåp, konfirmasjon, ung til voksen, frihet til ansvar, liv til død og så videre. Siden jeg skrev forrige skive har det vært veldig mange sånne overganger i livet mitt, og med dem følger en del spørsmål rundt identitet og usikkerhet rundt alle rollene man skal fylle. Og selvfølgelig handler det mye om den kompliserte kjærligheten, til seg selv og andre.

Fakta: Thea & The Wild

* Thea & The Wild er artistnavnet til Thea Glenton Raknes etter at bandet Norma Sass, som hun var med på å starte i 2007, ble oppløst i 2011.

* Albumdebuten sto i 2014 med «Strangers and Lovers», som ble nominert til Spellemann. Andreplaten «Ikaros» kom i 2018, og i oktober kommer tredje langspiller ved navn «Deadheading».

* Skal på turné til høsten. Det starter med slippkonsert for «Deadheading» på Blå i Oslo 21. oktober med utvidet bandbesetning, før hun skal spille rundt om i Norge i selskap med Kenneth Ishak på elgitar, keys og kor og Ryan McPhun på trommer med mere.

* Turnéliste: 11. oktober Sandefjord, 14. oktober Drammen, 21. oktober Oslo, 22. oktober Moss, 27. oktober Trondheim, 1. november Bergen, 2. november Bryne, 3. november Stavanger, 4. november Arendal, 5. november Tvedestrand, 17. november Tofte, 25. november Tromsø, 26. november Langesund.