MARIANNE M. JONASSEN tekst og foto

Til tross for teater- og konsertarena uten publikum, har administrasjonen jobbet på høygir i kulissene under den pågående pandemien. I løpet av 18 måneder har kulturscenen tilbakebetalt billettkroner for til sammen ni millioner kroner til publikum. Parallelt er konserter og teaterforestillinger blitt booket om, gang på gang.

Jubelen sto formelig i taket da Drammen Scener, under ledelse av Knut Harald Pleym, kunne børste støv av plakatene og invitere til forestillinger uten koronarestriksjoner i september. Noe den første fullsatte konserten etter gjenåpningen med Kings of Convenience ble et godt eksempel på.

– Et sulteforet publikum reiste seg og klappet. Det forteller en del om hvor mye publikum har savnet det å kunne gå i teateret og nyte en konsert, sier en rørt Hanne Falch, programansvarlig ved Drammen Scener.

Ingen smitte 

Ifølge en samstemt trio bestående av programansvarlig Hanne Falch, Knut Harald Pleym og markedssjef Anniken Dahl Lefranc har kulturarenaen holdt seg frisk under pågående pandemien.

– Etter at vi delvis åpnet med strenge smitteverntiltak tidligere i år, har vi ikke hatt ett eneste smittetilfelle blant publikum under våre arrangement. Ei heller etter full gjenåpning. Og det takket være at vi har fulgt smittevernrådene til Folkehelseinstituttet (FHI) til punkt og prikke, sier Pleym.

Selv om publikum har funnet veien tilbake til kulturscenen, tør ikke daglig leder ved Drammen Scener å senke skuldrene helt ennå.

– Pandemien er ikke over for kulturlivet. Om kort tid runder vi et nytt år, og vi venter fortsatt på signaler fra kulturdepartementet om et økonomisk sikkerhetsnett, forteller han.

Å ligge det lille hestehodet foran og gi publikum lettfattelig informasjon om situasjonen har til tider bydd på utfordringer.

– Vi har kommunisert ut en totalsituasjon som i perioder har blitt forandret annenhver dag. Det har vært ekstremt krevende og uforutsigbart, sier Pleym.

30 prosent

Fra Drammen Scener måtte fysisk stenge ned 12. mars i fjor til full gjenåpning i september har kulturscenen vært igjennom to runder med permittering og hjemmekontor for de ansatte. 21.000 billetter har blitt refundert og konserter har blitt spilt med et begrenset antall publikum.

Billettsalget i år ligger 30 prosent lavere sammenlignet med høsten 2019. Noe som har en stor betydning for kulturhuset.

– Blant publikum råder det fortsatt usikkerhet om arrangementer blir gjennomført. Selv om restauranter fylles opp og folk samles, må vi nok erkjenne at krisen innen kulturen nok vil vare til godt ut i 2022, selv etter full gjenåpning. Og da spesielt med tanke på hvordan dagens smittesituasjon utvikler seg, sier Pleym.

Den økonomiske forutsigbarheten har vært utfordrende for kulturhuset. Gleden var derfor stor da Drammen kommune innvilget et lån for å sikre driften under nedstengingen.

– Drammen kommune har vært helt fantastiske under hele prosessen, roser han.

Tilbake i manesjen

Med årets siste måned i anmarsj lader Drammens Teater nå opp til julemagi i teatersalen.

– Vi har stor tro på at Drammen barne- og ungdomsteaters oppsetting «Jul i blåfjell» vil treffe publikum godt, sier Hanne Falch.

Den kulturelle godteposen er fylt til randen med julekonserter som Secret Garden, Nordic Tenors, «Julen er her», Eva Weel Skram og Odd Nordstoga med Trondheimssolisten i desember.

– Og det er fortsatt ledige billetter, lokker Knut Harald Pleym.