Etter en litt treg og snøfattig vinter 2019/2020, har alt blitt så mye bedre. Og selv om koronaen fortsatt skaper visse problemer med leveranser fra enkelte produsenter, er det gode dager hos Wøien og hans tre ansatte i Røyken.

Startet med motorflåte

Eier og daglig leder Stein Wøien overtok driften av Wear Maskin i 2013. Frem til da hadde tobarnsfaren opprinnelig drevet sin egen motorflåte med båtmotorer siden tidlig på 90-tallet. Å skru maskiner har han holdt på med så lenge han kan huske.

I dag både bor og jobber han på den samme tomta på 5,8 mål. Huset hans ligger bare et steinkast unna butikken, der han betjener kunder fra langt utover kommunegrensen til Drammen.

–Kundene vet hvor vi er. Litt utenfor Allfarvei, riktignok, men vi har holdt til her i mange år. Og så er det ikke lenger så mange som skrur på hjemmemaskiner slik som oss, sier Wøien.

Han omtaler sitt nedslagsfelt fra Asker til Kongsberg, og med spesielt mange kunder fra Drammensområdet.

Beviset på kundekretsen får vi umiddelbart, da hans kollega er i ferd med å slå inn på kassa en telefonordre fra milliardær Kjell Inge Røkke på fire robotklippere til sin bolig i Asker.

–Vi har en del privatkunder, men brorparten av kundene er firmaer, entreprenører eller kommuner, forteller Wøien.

Stabil omsetning

De fire ansatte hos Wear omsetter for mellom seks og sju millioner i året. Og selv om Wøien selv overtok et selskap med en virksomhet basert på salg av kjente merker – og reparasjoner, har han ryddet opp i selskapsstrukturen og utvidet porteføljen og virksomheten. Agenturene har han tatt med seg videre.

–Vi har en ganske stor tomt. Derfor startet jeg opp med vinterlagring av båter. Både innen- og utendørs. I tillegg har jeg fortsatt i det sporet jeg har god kunnskap om fra før, nemlig påhengsmotorer, forklarer han.

Butikken bugner av kjente merker som Stihl, Husqvarna, Honda og Ariens.

–Det selges eksempelvis mange billigere motorklippere fra mer ukjente produsenter, både på nett og i større varehus. Ikke nødvendigvis billige, men mye plastikk og deler som fort ryker. Mitt råd til forbrukerne er heller å legge til noen få kroner og få kvalitet. Mange av billigmerkene kan det også være vanskelig å skaffe deler til, og vi derfor heller ikke så glad i å få dem inn på verkstedet. De modellene vi selger, kan du skaffe deler til både 10 og 20 år senere, forteller Wøien.

Robotklippere overtar

De fire ansatte hos Wear maskin er daglig ute og reparerer og vedlikeholder for sine kunder. Og det er selvsagt sesongbetont, akkurat som utstillingen i butikklokalene. Snøfreserne om vinteren, byttes med gressklippere og påhengsmotorer i sommerhalvåret.

–Men det er blitt litt vanskelige å drive, sier han.

–Flere av produsentene forlanger at vi kjøper vår egen lagerbeholdning. Det er litt risikosport. En snøfattig vinter, betyr mindre salg av snøfresere. Da brenner vi inne med en maskinpark vi ikke får solgt med det første. Og så har pandemien sørget for at det også er blitt vanskeligere å skaffe varer til butikken.

I dag er det imidlertid full fart på hele gjengen. Daglig er de ute og reparerer og vedlikeholder maskiner for sin mange kunder. Og spesielt robotklippere har fått et oppsving.

–De har tatt mer og mer over for traktorklippere. For hvem vil vel ikke ha en vedlikeholdsfri gressplen som gjødsler seg selv og ser ut som en golfbane – og som heller ikke krever noen jobb? Spør han retorisk.

– Det er det som er så fint med dem. De legger igjen kortklipt gress som gjødsler plenen av seg selv, og så gror det heller ikke mose. Og kjøper man en skikkelig kvalitetsmaskin, trenger man heller ikke la den gå hver dag. For mange er dette blitt en maskin som hjelper til både hjemme og på hytta. Vi selger stadig flere av dem, sier Wøien.